نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

در مهندسی افکار عمومی،
علاوه بر تنوع رسانه ها،
هم افزایی
در اقناع مخاطبِ هوشمند نیز،
لازم است.

کلمات کلیدی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

تغییر سبک زندگی به روش صدا و سیمای فارس

چهارشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۱، ۰۱:۰۸ ق.ظ
تغییر سبک زندگی به روش صدا و سیمای فارس
 
بررسی بیماری پروستات با حضور کارشناس - مجری زن!

چه اصراری است که بیمار جوان یا پیرمرد 50 یا 60 ساله ای که می خواهد از سوزش محل ادرار، بزرگی پروستات، مشکلات خاص در لحظات ارتباط با همسر و دیگر مورادی که جای بیان آن نیست(!) درد دل کند، با مجری محترم و جوان زن برنامه روبرو شود؟

شیرازه، تغییر سبک زندگی چیزی نیست که یک شبه و یک ساله اتفاق بیافتد. رسانه ها بویژه تلوزیون در این بین نقش اساسی ایفا می کنند. 

بارها شیرازه در خصوص عملکرد صدا و سیمای مرکز فارس مطالبی را منتشر کرده است. از نقد بی پیرایه تا تقدیر از عملکردهای مثبت این مرکز.

بعد از 24 ساعته شدن این شبکه و برای تامین و پر کردن ساعات پخش برنامه هایی در این مرکز تولید شده و می شود که بسیاری از آن ها جای تقدیر دارد.

یکی از این برنامه های مفید و کاربردی و البته پربیننده شبکه فارس، برنامه هایی است که در حوزه سلامت و درمان به صورت زنده پخش می شود.

لحظات نگارش این سطور، برنامه ی "پزشک شما"در حالی از شبکه فارس پخش می شود که همزمان شبکه کردستان و شبکه سراسری شما نیز این برنامه را با موضوع بررسی بیماری های پروستات پوشش مستقیم داده اند.


جالب ترین نکته ای که در نگاه اول به این برنامه به چشم می آید حضور سرکار خانم دکتری است که به عنوان مجری -کارشناس در خصوص بیماری ویژه مردان حضور دارد! و دکتر ضیغمی که از اساتید برجسته و متخصص استان به شمار می آید به عنوان کارشناس برنامه توضیحات لازم پزشکی خود را به مجری زن برنامه ارائه می کند.



 

 

مخاطبان و بیماران مردی هم که به صورت تلفنی با برنامه ارتباط می گیرند مجبورند با زبان بسته و رعایت الزامات صدا و سیما در آنتن زنده(!) بیماری خود را در لفافه ای از شرم و حیا برای خانم مجری توضیح دهند و در اکثر موارد دکتر نسبت به تغییر سبک و روش های زندگی بیماران توصیه هایی را ارائه می کند. بله تغییر سبک زندگی که صدا و سیما به خوبی از عهده آن بر آمده است!؟ بخوانید:

در این که مردم بتوانند نیازهای اساسی خود را در شبکه های داخلی برآورده نمایند شکی نیست. اما نکته ظریف و فراموش شده، تغییر سبک زندگی انسانِ مسلمانِ ایرانی است که به صورت نامحسوس و آرام در این نوع برنامه ها صورت می گیرد. شکسته شدن حریم محرم و نامحرم، از بین رفتن حیای عمومی، عادی شدن ارتباط زن و مرد، نادیده گرفتن احکام شرعی و نظر مراجع تقلید در خصوص ارتباط پزشک با بیمار نامحرم اتفاقاتی است که درحالت خوشبینانه بدون غرض و از سر ناآگاهی برنامه سازان در حال وقوع است.

چه لزومی دارد که برنامه های تخصصی و مفید این چنینی با ایرادات بزرگ و مبنایی آن چنانی تهیه و پخش شود؟

چه اصراری است که بیمار جوان یا پیرمرد 50 یا 60 ساله ای که می خواهد از سوزش محل ادرار، بزرگی پروستات، مشکلات خاص در لحظات ارتباط با همسر و دیگر مورادی که جای بیان آن نیست(!) درد دل کند، با مجری محترم و جوان زن برنامه روبرو شود؟

چرا باید شرم مقدسی که در کلام و بیان مجری و بیماران مستتر است را قربانی ندانم کاری ها کرد؟

اگرچه حرف های بسیاری درباره حضور تعداد اندکی از مجری های خاص در شبکه فارس وجود دارد و آن را به بعد واگذار می کنیم، اما منطق و بدیهیات عقل و شرع ایجاب می کند که در این موارد از مجری مسلط مرد استفاده شود.

در پایان فرازی از بیانات مقام معظم رهبری که اتفاقاً در جمع مدیران صدا و سیما در سال 81 ارائه شده است را می خوانیم. به امید آنکه ضمیر مصدر خود را پیدا کند!

امام خامنه ای: «اما مسأله‌ى ارتباط زن و مرد هم مسأله‌ى مهمّى است. بین زن و مرد یک حجاب گذاشته شده است: با هم حرف مى‌زنند، معامله مى‌کنند، دعوا مى‌کنند، دوستى مى‌کنند؛ اما با یک حجاب و حفاظ. این در اسلام هست و بایستى رعایت شود. ارتباط زن و مرد را در این مکالمات و محاورات بایستى رعایت کرد. گاهى ارتباط زن و مرد در بعضى از صحنه‌ها طورى نزدیک و خودمانى است که آدمى که پاى تلویزیون نشسته واقعاً خجالت مى‌کشد؛ ما که پیرمردیم، درعین‌حال خجالت مى‌کشیم!

هر چه بتوانید، اینها را مراعات کنید. ظاهرسازى هم لازم نیست. ما مثل آن آدمهایى هستیم که پاى استخر مى‌ایستادند، بعضیها که از آن بالاى دایپ، شیرجه مى‌زدند، ایراد مى‌گرفتند و مى‌گفتند پاى فلانى کج شده یا دستش این‌طور شد! همه‌اش به شیرجه‌ى افراد ایراد مى‌گرفتند. مى‌گفتیم که خودت شیرجه بزن، مى‌گفت من که شیرجه بلد نیستم! حالا این نقلِ ماست. خود ما این کارها را بلد نیستیم؛ اما وقتى نگاه مى‌کنیم، مى‌فهمیم که پایش کج شد؛ چون بالاخره در حال شیرجه نباید مثلاً پابرگردد. آدم فکر مى‌کند که بعضى از این چیزها را مى‌شود درست انجام داد.»



منبع: 
به نقل از
وبسایت شیرازه

http://shiraze.ir/sysnews/cid/38695

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی