نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

در مهندسی افکار عمومی،
علاوه بر تنوع رسانه ها،
هم افزایی
در اقناع مخاطبِ هوشمند نیز،
لازم است.

کلمات کلیدی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

گزارشی از پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه شیراز


ذکر برخی مشاغل حرام در عرصه های هنری

در خطبه های نماز جمعه  شیراز 

توسط آیت الله ایمانی امام جمعه شیراز


جمعه 29 شهریور مصلای شیراز

خطبــــه دوم :

امام جمعه ی شیراز در خطبـــــه دوم نماز جمعه پس از سلام به ساحت پیامبر گـــرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین اظهار داشتند :


چند مسئله در ارتباط با کسب و درآمد حلال و حرام اشاره می کردیم می فرمایند : همان گونه که تلاش برای کسب درآمد حلال بعضی اوقات واجب و بعضی اوقات مستحب است ، تلاش برای درآمد نامشروع و حرام هم حرام است و بعضی اوقات براساس اینکه آن شغل چه نوع شغلی باشد مکروه می باشد .

اگر کسی از راه های نامشروع یعنی خرید و فروش ، ساخت و ساز وسایل و ابزاری که برای فرد و جامعه مضر می باشد زندگیش را تأمین کند کار او حرام است و در بیشتر موارد معامله او باطل یعنی تصرف در اموال بدست آمده حرام و غیرصحیح می باشد .

آنچه برای فرد و جامعه مضر است مثل خرید و فروش فیلم های مبتذل و مستهجن ، تصاویر و عکس های که مهیّج شهوات جنسی و نفسانی است ، تابلوهایی که ترسیم می شود و به عنوان کالای هنری مورد خرید و فروش قرار می گیرد حرام است و درآمدی که کسب می شود درآمد باطل و غیرمشروع است .

بنابراین آنانی که در چهار راه ها ، مغازه ها و استودیوهای مختلفی که به تولید و ترویج این گونه تصاویر و فیلم ها می پردازند و یا خرید و فروش می کنند همه آنها کارشان حرام و درآمدهایشان نامشروع است ولو به عنوان آثار هنری باشد .

نقاشی هایی که مهیّج است و زنانی برهنـــــه و نیمه برهنـــه نشان میدهد ، فیلم ها و سی دی های مبتذل و یا در فضاهای مجازی عکس هایی که گذاشته می شود برای بازدید دیگران ، همه اینها کارهای حرام و غیرمشروع است

و بر حاکم شهر واجب است که جلوی اینها را بگیرد

یعنی دستگاه قضایی که از طرف ولایت فقیه مأموریت اجرای حدود را به عهده گرفته

و نیروهایی که دست اندرکار ضابطین قضایی هستند موظفند که این گونه مشاغل را در جامعه جمع آوری کنند

و از توسعه آن ها جلوگیری کنند

و از ایجاد و تولید آن هم جلوگیری لازم را داشته باشند .

قسمتی از متن خطبه های نماز جمعه شیراز 29 شهریور 1392

-منبع:

http://www.a-imani.ir

نظرات  (۱)

۲۶ مهر ۹۲ ، ۰۸:۳۱ ادامه ی مبحث سبک زندگی در خطبه های نماز جمعه شیراز 19 مهر 1392
ادامه ی سبک زندگی در خطبه های نماز جمعه شیراز 19 مهر 1392
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس نماز عبادی سیاسی جمعۀ شیراز با حضور مردم مؤمن این شهر و به امامت حضرت آیت الله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز در مصلای بزرگ جمعه اقامه شد .
خطبــــه اول :
آیت الله ایمانی در خطبه ی اول نماز جمعه پس از توصیه به رعایت تقوی و پرهیز از محـــرمات اظهار داشتند :
« وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ »
مولای متقیان با تقوایان را این چنین معرفی می کند و می فرماید : متقین اهل فضیلت ها و ارزش ها هستند ، آنان کسانی هستند که اگر مرگی که خدا برایشان مقدر داشته ، نبود هیچ گاه در قفس تن و جسم زندانی نمی شدند و شوق پرواز آنان را به حرکت در می آورد « ولو لا الجل الذی کتب الله (لهم) لیهم لم تستقر ارواحهم فی اجسادهم طرفه عین شوقا الی التواب وخوفا من العقاب » با تقوایان آن چنان به بهشت پروردگار دل بسته اند و از آتش الهی در دلهره و اضطراب هستند که اگر اجل مقدرشان نبود در همان لحظات اولی که به این نکات توجه پیدا می کردند جان به جان آفرین تسلیم می نمودند .
از این جمله امام دو نکته درباره با تقوایان استفاده می شود یکی عشق آن ها به لقاح پروردگار و دیگری اینکه در حال امید و در حال خوف با هم هستند یعنی امیدشان به لطف پروردگار به اندازه خوفشان از عذاب اوست با اینکه صالح ، باتقوا و پاک دامن هستند اما از سوء عاقبت می ترسند و همواره دلهره دارند که نکند قصورها و تقصیرها آنان را از مسیر صحیح منحرف نماید .
در هفته قبل مبحث سبک زندگی را آغاز کردیم و در مسئله سبک زندگی ، کانون خانواده مورد توجه بود و در امر تشکیل کانون خانواده مسئله ازدواج نقش اساسی و اصلی را ایفا می کرد به همین منظور بحثی درباره ازدواج آغاز کردیم و گفتیم ازدواج ، سنت دیرپای ادیان ابراهیمی است و اسلام هم برای ازدواج وضعیت و حدود مشخص و معینی را قرار داده است . اسلام ازدواج را تحت ضوابط و قیود معینی مطرح کرده و مورد تأکید فراوان قرار داده است . در آیه 32 سوره نور : « وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ » پروردگار عالم به همه مسلمانان دستور می دهد مقدمات ازدواج مردان و زنان بی همسر را فراهم نمائید و همه شما در راه اندازی بنای ازدواج سهیم و شریک هستید . مسلمانان وظیفه دارند تمام پسران و دخترانی که همسر انتخاب نکرده اند مقدمات انتخاب همسر را برای آنان فراهم سازند به هر شکلی معرفی فرد واجد صلاحیت ، پیش قدم شدن در رفع مشکلاتی که در گفتگوها مطرح است به طور عرفی ، کمک های مالی و از این قبیل هر کس هرچه می تواند در این راستا باید به کار ببندد تا پسر و دختر و جوان بی همسر خانه زندگی پیدا کند و همسر مناسب را بدست بیاورد . این تکلیف است ، امر است و امر طبیعتاً مقدمات آن را باید خود مأمور انجام دهد و دنبال نماید با اینکه اسلام همه جا به تعاون و همکاری سفارش کرده است اما ازدواج با اینکه کار خیر و شایسته است جداگانه مورد بحث قرار گرفته است و قرآن مجید درباره آن سخن می گوید و روایات اهل بیت هم همین معنا را بازگو می کنند . پیامبر مکرم اسلام می فرمایند : کسی که برای ازدواج دو نفر تلاش نماید و قدم بردارد خداوند هم در بهشت او را به ازدواج حورالعین در می آورد و همسری از حورالعین برای او انتخاب می کند و او را همنشین صدیقین و انسان های وارسته و والا قرار می دهد چه مقامی والاتر از این و چه ارزشی بیش از این . یا در جای دیگــری تعبیر عجیبی است که پیامبر خدا دارد می فرماید : به هر قدمی و گامی که برای انجام این مهم بردارد و هر کلامی که در این رابطه بر زبان خودش جاری نماید خداوند مزد یک سال عبادت که آن یک سال همراه با شب زنده داری و روزه داری است در نامه عمل او می نویسد و این چنین مسئله ازدواج در پیشگاه مقدس ارزشمند و محترم است برخلاف آنچه که امروز ما در دیار غرب شاهدیم و متأسفانه این ره آورد غلط غرب هم گرد و غبارش به جامعه ما نشسته و کانون خانواده تزلزل پیدا کرده و ازدواج از حدود الهی خود خارج شده است .
نتیجه گیری می کنم از عرایضی که تقدیم داشتم و آن اینکه اسلام می گوید اگر می خواهیم زندگی ما مطابق اسلام باشد اول باید به کانون گرم خانواده توجه کنیم این یک نکته اساسی است . در اسلام خانواده اصل است هیچ بنایی نزد خدا عزیزتر از بنای خانواده نیست و ازدواج بنا و پایه اساسی کانون خانواده است و این چنین مورد توجه قرار گرفته پس اگر می خواهیم به یک زندگی اسلامی ایرانی برسیم باید از خانواده شروع کنیم و ازدواج آسان که همه مردم مسلمان برای راه اندازی آن نقش ایفا کرده باشند و تلاش نموده باشند این نکته اولی است که ما از آیه و از این مجموعه استفاده می کنیم این بحث ادامه دارد و نکاتی در مباحث لازم است به اطلاع برادران و خواهران برسد که انشاء الله به استناد قرآن و روایات آن نکات را یادآور خواهیم شد .
خدایا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــــال ما در دنیــا و آخـــرت بفـــرما ! ما را با پیامبر و اهل بیتش محشور بفرما !



خطبــــه دوم :
امام جمعه ی شیراز در خطبـــــه دوم نماز جمعه پس از سلام به ساحت پیامبر گـــرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین و دعوت به ترک رذایل و اکتساب فضایل اخلاقی اظهار داشتند :
در ابتدا چند مسئله شرعی را یادآور می شوم :
گفتیم معاملاتی در فقه اسلامی حرام و باطل است و دارای اشکال است یکی از معاملات معامله با اعیان نجسه یعنی اشیائی که نجاست ذاتی دارند مثل خون ، مردار ، خوگ ، سگ اینها جز اعیان نجسه هستند که نجس هستند معامله این ها اشکال داشت . اما اگر چیزی نجس نبود و نجس شد که به اصطلاح فقهی به آن متنجس گفته می شود معامله آن چه اشکالی دارد ؟ این شیئی که نجس شده دو حالت دارد : یه موقع قابل پاک کردن و طاهر شدن است و یه موقع قابل طاهر شدن نیست مثلاً یک میوه مثل هندوانه پوست آن نجس شده خب تطهیر می کنند و آن را آب می کشند ؛ یه موقع مثل روغن است که نجس شده و طاهر کردن آن ممکن نیست و بعد آن چیزی که نجس شده یه موقع استفاده خوردنی از آن هست یه موقع استفاده غیر خوردنی دارد ولو قابلیت طاهر شدن هم نداشته باشد . پس چهار قسمت شد در دو قسمت بیان شد آنجایی که نجس شده و قابل طاهر کردن است معامله اش اشکالی ندارد آنجایی هم که نجس شده و قابل طاهر کردن نیست اما استفاده های متعددی دارد استفاده آن خوردن نیست که دچار مشکل بشوید مثلاً نفت و هیزم نجس شده خب برای سوزاندن است معامله این ها اشکالی ندارد اما آنجایی که نجس شده و قابل طاهر شدن نیست و منفعتی غیر از خوردن و آشامیدن هم نداشته باشد مثل شیر که اگر خون در آن ریخته شد یا عین نجسی با آن اصابت کرد و نجس شد خب خاصیتش خوردن است بنابراین معامله آن اشکال پیدا می کند مگر اینکه یک مصارف غیرعادی برای آن تصور بشود .
مسئله دیگری که لازم است اشاره کنیم گوشت هایی که از کشورهای غیــر اسلامی می آورند خب این ها دو حالت دارد : یه موقع گوشت های حیواناتی است حلال گوشت که ما استفاده می کنیم ؛ یه موقع گوشت حیوانات حرام گوشت است که مورد بحث ما نیست و معامله اش اشکال دارد چه از خارج باشد چه از داخل . اما اگر گوشتی است از حیوانات حلالی که ما استفاده می کنیم اگر بدانیم و یقین پیدا کنیم که ذبح شرعی شده و مسلمانی آن را ذبح شرعی نموده ولو از کشورهای غیر اسلامی آمده معامله اش اشکالی ندارد اما اگر مشکوک باشد معامله اش صحیح نیست . این گوشت هایی که جمهوری اسلامی ایران وارد می کند این ها به خاطر اینکه خود نظام جمهوری اسلامی ذبح آن را عهده دار است یعنی در کشورهایی که ما از آن ها گوشت می خریم و وارد می کنیم روحانیونی از طرف جهاد کشاورزی آنجا مستقرند که ذبح شرعی این حیوانات را کنترل می کنند آن هایی که از این طریق هست اشکالی ندارد و اگر موارد دیگری است که باز هم می دانیم با ذبح شرعی انجام گرفته معامله ، خوردن و استفاده کردن از آن ها بدون اشکال است .
هفتم ذی الحجه روز یکشنبه مصادف است با شهادت امام باقر (ع) امام پنج که در سال 114 هجری قمری به شهادت رسیدند و عمر مبارکشان 57 سال و دوران امامتشان 18 سال بود . مادرشان فاطمه بنت الحسن دختر امام حسن مجتبی (ع) و بر این اساس امام باقر (ع) و همه فرزندان او از ائمه هدا (ع) هم فرزندان امام حسن (ع) و هم فرزندان امام حسین (ع) هستند . من یک جملـــــه که به سبک زندگی بـــر می گردد از امام باقر (ع) نقل می کنم امام فرمودند : گشاده رویی ، خوش رویی ، با مردم خوش رو بودن و خوش برخورد بودن ، وسیله جلب محبت دیگران است و عامل تقرب به پروردگار عالم ؛ پس در اسلام عبوس بودن ، تند خو و بد چهره خود را قرار دادن مطلوب نیست . زندگی اسلامی می گوید مسلمانان همه باید برخورد مهربانانه با یکدیگر داشته باشند و چهره هایشان هنگام برخورد با یکدیگر شاداب و خوش رو باشند .
ششم ذی الحجه سال 1407 قمــــری مصادف با مرداد ماه 1366 جمعه خونین مکــه معظمه است که آل صعود در آن سال در تظاهرات برائت بیش از چهارصد نفر که جمعی از آنان مادران شهید ، جانبازان و پدران شهدا بودند به شهادت رساندند و این لکه ننگ بر تاریخ آنان و بر دامن آنان نشست که در کنار خانه خدا تحمل شنیدن شعار مرگ بر امریکا را نداشتند .
نهم ذی الحجه روز سه شنبه ، روز نیایش و روز عرفه است . اساساً در زندگی انسان و در سبک زندگی اسلامی این نکته مطرح است که فرد به لغزش های خودش توجه پیدا کند و خودش را ارزیابی بنماید . اگر انسان به خطای خودش آگاه شد و اعتراف کرد جبران می کند اما اگر اعتراف به خطا نداشت و گفت من آدم خوبی هستم و بدی ندارم هیچ گاه به کمال نمی رسد . روز عرفه روز اعتراف به گناه است در مقابل مردم نه در مقابل خدا . در مقابل خدا خطاهای خودمان را مرور کنیم و از آن ها طلب مغفرت بنمائیم و روز عرفه روز دعا و نیایش است که انشاء الله از این فضای معنوی استفاده لازم را خواهیم داشت .
دهم ذی الحجه روز عید قربان یعنی روزی که تمنیّات را قربانی کنیم ، خواسته های خودمان را برای خدا محدود کنیم ، مشتهیات نفسانی خودمان را مهار کنیم ، ابراهیم آن روز سخت ترین آزمایش قربانی فرزند را انجام داد و از اینکه از عهده امتحان خوب بیرون آمد آن روز عید اعلام شد و عید گردید که ابراهیم توانست از امتحان بزرگ پروردگار عالم به سلامت خارج شود ؛ این روز هم خدمت عموم برادران و خواهران محترم تبریک و تهنیت می گویم .
نکته دگری که اشاره می کنم سپاه پاسداران طبق اصل 150 قانون اساسی ، نگهبان انقلاب و دستاوردهای آن معرفی شد . برای نگهداری انقلاب ضرورت دارد چالش های انقلاب شناسایی شود . رهبر معظم انقلاب به سه چالش عمده و اساسی اشاره داشتند فرمودند : نظام سلطه که مقابل نظام اسلامی ما قرار گرفته از سه طریق بنا دارد نظام اسلامی را بشکند :
1- جنگ افروزی ؛ سیاست جنگ افروزی کار دشمن است هر جا در بماند اسلحه به دست می گیرد همان گونه که در این سی و چند سال به دست گرفته است .
2- فقرآفرینی ؛ با برنامه ریزی ها اجازه ندهد مردم ایران تولید ملی بالا ، ثروت عمومی قابل ملاحظه پیدا بکنند . تحریم ها برای شکستن اقتصاد و توانمندی ما و تولید فقر در جامعه ماست .
3- فساد انگیزی ؛ اباهی گری ، لاابالی گری ، فساد سیاسی ، اخلاقی و اجتماعی و هر گونه فسادی .
طبیعتاً سپاه پاسداران باید با این چالش های سه گانه برخورد کند . سپاه برای این حرکت با تشکیلات بسیج مستضعفین یکی شده و پیوند خورده است و این سه چالش اساسی که عرض کردم برای مقابله با آن اقدام می کند . در ارتباط با جنگ افروزی دشمن سپاه ، بسیج و سایر قـــوای مسلح خودشان را آماده ساختند ، توان دفاعی را بالا بردند ، بزرگ ترین قدرت موشکی منطقه هستند ، تداوم آموزش های نظامی دارند ، آمادگی برای حمله و دشمن اگر حمله کرد پاسخ گفتن ما اهل حرکت حمله نیستیم اما در دفاع جانانه دفاع می کنیم . بنابراین سپاه و نیروهای مسلح ما و عمدتاً این مجموعه ای که اشاره کردم با جنگ افروزی دشمن مقابله کردند آنچنان که امریکا اگر می توانست تا به امروز جنگ دگری را آغاز کرده بود قطعاً بدانید و در سوریه هم که این حرکت را انجام داد شکست خورد ، اعلام جنگ هم که نمود دست از پا دراز تر عقب نشینی کرد . در قبال فقرآفرینی ، سپاه و بسیج در عرصه پروژه های بزرگ کشور حضور پیدا کردند پروژه هایی که شرکت های چند ملیتی آن را آغاز می کردند با درآمدهای کلان هر وقت هم که دلشون می خواست آن را رها می کردند . تحقق اقتصاد مقاومتی ، سپاه در حال آماده کردن برنامه های آن است ، تلاش برای بالا بردن سطح تولید ملی و ثروت عمومی . در عرصه سوم فساد انگیزی ، سپاه پاسداران با بالا بردن روحیه معنوی در میان پرسنل و از سوی دیگر تشکیل حلقه های صالحین و احیای امر به معروف و نهی از منکر در عرصه فساد انگیزی دشمن هم وارد ماجرا شد . امیدوارم که این مجموعه با این موفقیت ها بتواند گام های اساسی و بلندتری را در جامعــه داشته باشند . در پایان هفتـــــه نیروی انتظامی را گـــرامی می دارم .
خدایــا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــال ما بفـــرما . لحظـــه ای و کمتر از لحظـــه ای ما را به خــودمان وا مگذار . رهبـــر معظم انقلاب ، این پیشوای بزرگ و رهبـــر فرزانه ، این انسان شایسته ، این مدیر برجسته ، این عنصر تقوا و فضیلت و جهاد و شهادت به عنوان ولی امر مسلمانان بلکه ولی امر مستضعفان جهان سایه اش مستدام بگردان.
منبع:
http://www.a-imani.ir/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی