نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

در مهندسی افکار عمومی،
علاوه بر تنوع رسانه ها،
هم افزایی
در اقناع مخاطبِ هوشمند نیز،
لازم است.

کلمات کلیدی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

همایش «خیبر باقی است» در دانشگاه تهران

شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۰ ب.ظ
نسخه چاپیارسال به دوستان
همایش «خیبر باقی است» در دانشگاه تهران:
قالیباف:انحطاط عاقبت دست برداشتن از استکبارستیزی/
جلیلی:ولایت فقیه مانع وتوی رای مردم در سال 88 شد/
صفار:روحانی شعار اعتدال را از دست افراطیون نجات دهد.

به مناسبت روز دانشجو، همایش «خیبر باقی است» با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محمد حسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

خبرگزاری فارس: قالیباف:انحطاط عاقبت دست برداشتن از استکبارستیزی/جلیلی: ولایت فقیه مانع وتوی رای مردم در سال 88 شد/ صفار: روحانی شعار اعتدال را از دست افراطیون نجات دهد
-------------------------------

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و به مناسبت روز دانشجو همایش «خیبر باقی است» با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محمد حسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلت نظام و سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

بقیه را در ادامه مطلب ببینید


*حل مشکل مردم صرفاً در گروی رابطه با آمریکا نیست

 محمدباقر قالیباف در ابتدای این مراسم اظهار داشت: 16 آذر یادآور رشادت‌ها و مبارزات ملت ایران است و من توفیق دارم که در این روز در جمع شما دانشجویان باشم.

وی افزود: رژیم ستمشاهی در 16 آذرماه 3 دانشجوی بیدار و آگاه را در همین دانشگاه قربانی کرد و از همان زمان مرگ بر آمریکا متولد شد و این ماجرا برای او گران تمام شد و تداوم یافت تا وقتی که نسل بیداد و ظلم از بین رود، ادامه دارد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: همه ما در برابر سلطه‌جویی و افزون‌طلبی استبداد داخلی و استکبار جهانی وظایفی برعهده داریم، نهضت‌های اسلامی که در کشور ما پیش‌ آمد مانند 16 آذر، 15 خرداد و 22 بهمن، گویای آن هستند که ملت مسلمان ایران هرگاه امکاناتی فراهم آمده، فریاد آزادیخواهی و عدالت‌طلبی سر دادند.

وی با بیان اینکه این نهضت‌ها اینگونه تشخیص داده بودند که با خودکامگی مستبدان مبارزه کنند و مجهز به علم روز شوند افزود: این نهضت‌ها مبارزه با استکبار و استبداد را در سرلوحه امور خودشان قرار دادند، این حرکت‌های مهم و اساسی تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با مشکلاتی روبرو شد، مانند فقدان چشم‌انداز و برنامه‌های بلند‌مدت و استکبار بر اساس تجربیات خود همیشه هوشمندانه تلاش داشته با بهره‌مندی از این ضعف‌ها، مستقیم یا غیرمستقیم منافع نامشروع خود را دنبال کند و جامعه را از دستیابی به علوم و فنون مختلف محروم می‌کرد.

وی با بیان اینکه استکبار به دنبال این بود تا خودباوری و خویشتن‌داری را در کشور ما به ایجاد برخی مشکلات و دشواری‌ها کاهش ‌دهد ادامه داد: اگر جنبشی و حرکتی پدید می‌آمد، به روش‌های گوناگون آن را منحرف و ناکام می‌کرد و این روش تا امروز هم ادامه دارد.

قالیباف تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی کسی ظهور کرد که از فرمایشات امام علی (ع) تاثیر گرفته بود، امام خمینی (ره) این انقلاب عظیم را هدایت کردند، امام بر اساس هرآنچه که گفته شد و الهام از همان خصوصیات پیامبر‌گونه، راه هرگونه رخنه، سلطه و سازش را بست و ایشان با اتکا به خداوند و پشتوانه ملت و ایجاد نهادهای مردم‌سالار و بهره‌گیری از استوانه‌های عظیم مردمی، ضمن تلاش برای جبران عقب‌ماندگی‌ها، لحظه‌ای از اهداف و آرمان‌های اصیل انقلاب کوتاه نیامد و مبارزه با استکبار را در همه جبهه‌ها تداوم بخشید.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: از فردای 22 بهمن 57، همه قدرت‌ها دست به دست هم داده‌اند تا این نیروی جدید که در قالب اسلام ظهور کرده بود را مهار و کنترل کنند، از تحریم گرفته تا کودتا، ترور، جنگ تحمیلی، بمباران شیمیایی و تلاش‌های مختلف برای جلوگیری از موفق شدن یک الگوی مستقل.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بعد از بیداری اسلامی و سقوط دولت مستبد مصر، جمعی از روشنفکران مصر به ایران آمدند و وقتی وارد کشور شدند و شهر و پیشرفت‌ها را دیدند، متحیر شدند، می‌گفتند مگر می‌شود بدون تکیه بر غرب و شرق یک نظام مستقل پیشرفت کند.

وی با بیان اینکه دشمنان و استکبار جهانی می‌ترسد که نظام اسلامی بتواند یک نظام دور از جامعه استکبار و کارآمد تشکیل شود، تصریح کرد: همه از حرکت انقلاب اسلامی ایران درس گرفته‌اند و امروز ایران به کانون جوشان حمایت از مستضعفین و آزادیخواهی تبدیل شده است، امروز ایران به منادی آزادی و استقلال‌طلبی در جهان مبدل شده است.

شهردار تهران تاکید کرد: فرهنگ جهادی از باورها و آموزه‌های تجربه شده و محک خورده در طول مبارزات ایجاد شده است، ما با بی‌تفاوت‌ها و سازش، کاری نداریم چون انقلاب اسلامی ایران ذاتا با این دو موضوع (سازش و بی‌تفاوتی) هیچ نسبتی ندارد و تا زمانی که باطل هست، مبارزه هست، در عصر ما که باطل به شکل استکبار بروز و ظهور یافته، مبارزه با آن وظیفه‌ای حق‌طلبانه است.

قالیباف در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: مبارزه شامل طیفی از مذاکره، رقابت و مقابله مستقیم را در بر می‌گیرد، مبارزه صرفا تخاصم نیست، انقلاب به تناسب هر شرایطی، هوشمندانه شیوه مناسبی از مبارزه را انتخاب می‌کند و باید بدانیم همه نگرانی رژیم صهیونیستی از کشورهای عرب نیست بلکه از روحیه مبارزه‌طلبی است.

شهردار تهران همچنین یادآور شد: وظیفه ما به عنوان یک مسلمان این است که وقتی صدای مظلومی را شنیدیم، کمک کنیم و باید بدانیم روح انقلاب اسلامی نیز این چنین اقتضاء می‌کند.

قالیباف با تاکید بر اینکه مبارزه و مجاهدت و کمک به مظلوم در مسیر سنت‌های الهی تاریخ‌ مصرف و کهنگی ندارد، توضیح داد: تا زمانی که اسلام، انسانیت و آزادگی هست، مبارزه، ایثار، گذشت و عقلانیت نیز هست، اکنون که کشور با تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای روبروست، باید توجه کنیم در مبارزه‌ای قرار گرفتیم که نباید در تخاصم جاهلانه و سازش منفعلانه درآییم، نرمش قهرمانانه در این راهبرد جایگاهی ندارد، در این موقعیت باید بیندیشیم که وظیفه ما چیست؟

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان نقش بیدار‌گرایانه خود را در انقلاب ایفا کردند، تصریح کرد: دانشجو در راه پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی همواره همراه بوده است، دانشجوی بسیجی به دلیل مسئولیت برجسته از آگاهی باید بیش از گذشته ارزش‌ها را بشناسد تا از ثمرات چند قرن مبارزات ضد استبدادی به خوبی مراقبت کند.

قالیباف در ادامه سخنانش با بیان اینکه اگر دانشجویان از مبارزه‌ستیزی کوتاه آیند، سرآغاز انحطاط جامعه است، به شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» که در ایام فتنه سال 88 از سوی برخی افراد تکرار می‌شد اشاره کرد و متذکر شد: این شعار، یک شعار ضدانقلابی و دوری از مبارزه است.

به گزارش فارس، این سخنان قالیباف با تشویق مکرر حضار و دانشجویان و همچنین شعار «مرگ بر فتنه‌گر» آنان مواجه شد.

شهردار تهران بر همین اساس یادآور شد: اگر انسان آزادیخواهی و روحیه مبارزه، استکبار‌ستیزی، مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم را داشته باشد و یا حتی به فکر کشور و امنیت کشور باشد، می‌داند که مبارزه در جنوب لبنان و مبارزه در غزه یعنی دفاع از امنیت ملی کشور.

به گزارش فارس، این جمله قالیباف نیز با تکبیر دانشجویان روبرو شد.

وی با تاکید بر اینکه شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» یعنی فاصله گرفتن از آزادگی، مبارزه، انسانیت و استکبار‌ستیزی، گفت: ایران مستقل و سربلند محصول دانشگاه مستقل و سربلند است، آنها که سکوت دانشگاه را می‌خواهند، هم با دانشگاه و هم با انقلاب بیگانه‌اند.

شهردار تهران در بخش پایانی سخنانش متذکر شد: وظیفه امروز دانشجوی بیدار و انقلابی، رصد و مراقبت اندیشه‌ها، جهت‌ها و هدف‌هاست تا از انحراف در معنا، جهت‌ها و مقاصد پیشگیری شود.

قالیباف در پایان گفت: باید اثبات کنیم که کارآمدی نظام و حل مشکل مردم صرفا در گرو رابطه و دوستی با آمریکا و دور شدن از آرمان‌ها و ارزش‌ها نیست، می‌توان هم انقلابی و هم ارزشی بود و هم با کارآمدی، مشکلات کشور را حل کرد.

این جمله پایانی شهردار تهران نیز باز هم با تشویق مکرر دانشجویان حاضر در این مراسم مواجه شد.

*هیچ آزادی بالاتر از رهایی شعار اعتدال از حصار افراطیون نیست

در ادامه این مراسم محمدحسین صفارهرندی پیرامون جنبش دانشجویی به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: روحیه انقلابی شما دانشجویان و شور توام با شعورتان می‌داند که هر زمان باید چه کند و چه موضعی بگیرد. شما دانشجویان برای کسانی که از مسیر حق دور شده‌اند دعا کنید که خدا آنان را هدایت کند.

وی با اشاره به وقایع 16 آذر 1332 و شهادت سه تن از دانشجویان دانشگاه آزاد گفت:  25 سال بود که دانشجویان سر یک قراری در روز 16 آذر گرد هم می‌آمدند تا ثابت کنند آن چیزی که دولت آمریکا و رژیم وابسته به آن در نظر دارد از جمله وابسته کردن ایران به آمریکا خواب و خیالی بیش نیست.

صفار هرندی تاکید کرد: این حرکت 25 ساله دانشجویان به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد و بعد از آن شاهدیم که دانشجویان مسلمان پیرو خط امام جاسوس‌خانه آمریکا را تسخیر انقلابی کردند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تسخیر سفارت آمریکا ایران منهای آمریکا باورمند کرد، گفت: بر همین اساس 16 آذرهای بعدی را سر قرار حاضر می‌شویم نه اینکه ایران از وابستگی به آمریکا نجات پیدا کند بلکه جهان بدون سلطه آمریکا را تجربه کنیم. خیلی‌ها پای این قرار آمدند.

وی افزود: من از واقعیت‌هایی می‌خواهم بگویم که کسان دیگر آن را نگفتند همه بدانند که سقوط سفارت آمریکا مورد حمایت همه دانشجویان قرار گرفت حتی جریانات وابسته به مارکسیست و لیبرال و غیره نیز این روز ملی را جشن می‌گرفتند.

صفار هرندی با انتقاد از کسانی که تسخیر سفارت آمریکا را نامبارک می‌دانند،‌ گفت: کسانی که می‌گویند با تسخیر سفارت آمریکا راه ایران منحرف شد و نگون بختی سراغ ما آمد باید جواب دهم که چرا در همان زمان اعلامیه همراهی با تسخیر را صادر کردند و حال چطور از آن ماجرا ابراز ندامت می‌کنند.

وی تاکید کرد: ‌مشکل آنجاست که افرادی سر قرار حاضر شدند اما هدف شان چیزی دیگری بود. هدف‌شان پیدا کردن تشخص بود. برای مثال یکی از سرکردگان امروز منافقین در آن زمان التماس می‌کرد وارد لانه جاسوسی شود و عکس یادگاری بگیرد.

صفار هرندی با تاکید بر اینکه افرادی استاد تغییر ارزش‌ها هستند، اظهار داشت: این افراد در مرحله جابجایی ارزش‌ها فعال شدند و دستگاه جریان سازی‌شان را روشن کردند. عده‌ای در تخطئه تسخیر سفارت سخن می‌گویند که خود دخیل در آن ماجرا بودند.

وی افزود:‌ همین جماعتی که استاد تغییر ارزش‌ها بودند سال‌های متمادی آدرس شوروی سوسیالیستی را می‌دادند و زمانی که شوروی سقوط کرد، آنچنان تغییر هویت دادند که از مواجب بگیران غرب شدند.

صفار هرندی در ادامه سخنان خود در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بعضی از افراد که به مجلس سوم راه یافتند تلاش کردند روزی را به نام مرگ بر آمریکا و مبارزه با استکبار ثبت کنند حال وقتی رد آنها را دنبال می‌کنید در سال 88 به جای شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر روسیه می‌گفتند.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: آن استادی که توانست بعد از انقلاب هویتی پیدا کند کارش به جایی رسیده از مصدق عبور می‌کند و به رضا شاه می‌رسد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شعار دانشجویان اوایل انقلاب که جهان بدون توسعه آمریکا را می‌خواستند، خاطرنشان کرد: عده‌ای این شعار جهان بدون سلطه آمریکا آرمان خوبی می‌دانستند اما اعتقاد داشتند اجرای آن کار آسانی نیست. درحالی که امروز نشانه‌های فروپاشی سلطه آمریکا را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه 35 سال از تشکیل حکومت مردمی جمهوری اسلامی می‌گذرد،‌گفت: 35 سال است که ما حکومتی را بر مبنای آراء حکومت و نه دیکتاتوری و کودتا تشکیل دادیم و هنوز نیز آراء ملت کارساز است. نشانه آن نیز متفاوت بودن دولت‌ها در هر 8 سال است. این را هم باید بگویم عده‌ای دم از دموکراسی می‌زنند اما وقتی زمان رای‌گیری می‌شود حرف از کیفیت می‌زنند و رای مردم شهرستان را نمی‌بینند.

صفار هرندی همچنین پیرامون انتخابات سال 92 نیز گفت: بعد از انتخابات دانشجویانی به من می‌گویند که این ناجوانمردی دل ما را می‌سوزاند. این موضوع که ما در سال 88 انتخاباتی را برگزار کردیم و فردی رای آورد و آمدیم جشنی بگیریم اما عده‌ای فتنه‌گر آن حوادث را به وجود آوردند. حال در این انتخابات ما این اختلاف کم آرا را پذیرفتیم. در حالی که آنان 11 میلیون اختلاف رای را ندیدند.

وی در واکنش به شعار دانشجویان که مرگ بر آمریکا سر می‌دادند، گفت: این شعار جوانان ما در واکنش به شعار عده‌ای که در مکان‌های مختلف و در مقابل رئیس‌جمهور مطرح می‌کنند و آزادی زندانیان سیاسی و محصور را طلب می‌کنند این عده قلیل باید بدانند تکلیف این موضوعات را یک نظام تعیین می‌کنند و این موضوعات بچه بازی نیست.

صفار هرندی با مورد احترام شمردن آزادی خاطرنشان کرد: آزادی که یک عده‌ای در هر جایی شعار آن را می‌دهند قطعا مورد احترام ماست. ولی قبل از هر چیز باید به رئیس‌جمهور بگوییم هیچ آزادی بالاتر از این نیست که شما از حصار شعارهای افراطیون شعار اعتدال خود را آزاد کنیم.

وی در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما که شعار اعتدال می‌دهید چرا در چینش نیرو جایگاه‌ها را به کسانی دادید که ضداعتدالند. این حرف‌ها از کینه‌جویی نیست بلکه از سر همراهی کردن دولت است.

صفار هرندی با اشاره به روند رو به رشد پیشرفت علمی کشور گفت: دشمنان ما نگران به وجود آمدن غول صنعتی در ایران هستند حال عده‌ای در داخل قبول ندارند که ما در حوزه علم پیشرفت کرده‌ایم.

عضو تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد :‌انقلاب ما پایه‌گذار حکومتی تاسیسی بود که برگرفته از شرق و غرب نبود و 35 سال است که دوام آورده و در کنار آن قدرتمندتر شده است. از دیگر آزادیخواهان عالم نیز به سراغ آن می‌آیند.

صفار هرندی پیرامون شعله‌ور شدن جبهه مقاومت در منطقه گفت: اگر ما مشاهده می‌کنیم شعله‌های مقاومت در اطراف ما زبانه می‌کشد بدین خاطر است که معلم آن انقلاب اسلامی بوده است و حال به برکت این نیروهای همسو یک جبهه مقاومت شکل گرفته که توانسته در مقابل جبهه استکبار بایستد.

وی با ام‌القرا خواندن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر ما می‌خواهیم ام‌القرای جهان اسلام باشیم باید خودمان در راس مقاومت باشیم و خط مقاومت و ایستادگی را دنبال کنیم.

صفار هرندی با بیان اینکه امام (ره) به دنبال جمع کردن نیروهای انقلاب و اسلام بود،‌گفت: ما باید تفاوت قشرهای مختلف موجود را بپذیریم. فرض بر این است که گروه‌ها با نگاه‌های متفاوت در بسیج بزرگ ملی و اعتقادی حضور داشته باشند. بر همین اساس امام حضور مجمع روحانیون را در کنار جامعه روحانیت به رسمیت پذیرفت اما خوب شد که امام نبودند تا ببینند همین افراد چشمان خود را بر روی پاره شدن عکس ایشان بستند. ما معتقدیم که باید همه پای امام و انقلاب بایستیم نه اینکه با جماعتی که مخالف با اصل ولایت فقیه است، همراهی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده به شما دانشجویان می‌گویم که لااقل شما که پیرو خط امام و رهبری هستید در بین خودتان چند دستگی ایجاد نکنید.

*ولایت فقیه و اسلامیت نظام مانع وتوی رای مردم در سال 88 شد

در پایان همایش «خیبر باقی است» نیز سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی پیرامون روز دانشجو و مسائل روز کشور به سخنرانی پرداخت و خاطرنشان کرد: برایم جای خوشحالی است که در 16 آذر در جمع دانشجویان انقلابی حضور یافتم. 16 آذر بیانگر 60 سال آزادیخواهی یک ملت است، 16 آذر بیانگر 60 سال پیشتازی یک ملت برای آزادی است. آنهم با یک نگاه و افق درازمدت و جامع.

مهمترین محورهای سخنرانی جلیلی به این شرح است:

• پس از جنگ جهانی دوم، قدرت ها مناسباتی را شکل دادند که حد و حدود پیشرفت دیگران باید با توافق آنها باشد و حق دیگران وقتی است که رضایت و اعتماد آنها جلب شود.

• واقعیت این است که قدرت های استکباری می خواهند واقعیت را نه بر مبنای حقیقت و آزادی بلکه بر مبنای قدرت به نفع کسانی که شهروند درجه یک می دانند، شکل بدهند.

• تفکر استکباری نمی تواند کسانی را که آن را به چالش می کشانند، تحمل کند. چنین تفکری می خواهد صلح بدون عدالت را و آرامش گورستانی تحت نظام سلطه را به عنوان واقع بینی و واقعیتی که گریز از آن نیست، تحمیل کند.

• دانشگاه و شهدای هسته ای ما نشان دادند نه تنها بدون آمریکا بلکه در مبارزه با آمریکا هم می توان به پیشرفت های بزرگ رسید.

• در فتنه سال 88 برخی خواستند رأی حق جمهور مردم را وتو کنند، اما اسلامیت نظام و ولایت فقیه از رأی واقعی مردم صیانت کرد.

• ملت ما اجازه نمی دهد با شعارهای مدرن و لیبرالیستی همان تفکرات قرون وسطایی و استکباری را برای محدود کردن آزادی ملت ها در پیشرفت و فناوری دنبال کنند.

• آمریکا باید بداند ملت ما اجازه نمی دهد یک قدرت استکباری بخواهد حقوق ما را برای ما تعریف کند؛ همچنانکه ملت ما اجازه نمی دهد کسی بخواهد برای حقوق و آزادی این ملت شروط و حدود تعیین کند.

• معاهده NPT هیچگونه محدودیتی را در بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای از جمله چرخه¬ی سوخت به ویژه غنی سازی ایجاد نکرده است. ملت ما نمی پذیرد با تحمیل تکالیف بیشتر و حقوق کمتر یک استثنا باشد.

• آمریکا باید بداند ملت ما اگر استثنا هم باشد، استثنا در پافشاری بر حقوق قانونی و ایستادگی در برابر زیاده خواهی های بدخواهان است.

• ثروت بزرگ ملت ما اندیشه¬ی دینی، وحدت ستودنی و سرمایه های بزرگ انسانی و سخت افزاری است.

• همه باید کمک کنند تا حماسه¬ی اقتصادی برای پیشرفت کشور و بر مبنای دفاع از حقوق ملت محقق شود.

مشروح سخنان دکتر سعید جلیلی در سخنرانی روز 16 آذر در دانشکده فنی دانشگاه تهران

16 آذر 60 سال آزادی خواهی یک ملت است. 16 آذر 60 سال پیشتازی یک ملت برای آزادی است با یک نگاه و افق بلند و جامع. 16 آذر 60 سال فهم صحیح یک ملت از موانع آزادی است.16 آذر 60 سال حق طلبی یک ملت و مقابله با زیاده خواهی ها ست.

چرا 16 آذر مهم است؟

16 آذر نه تنها 60 سال ایستادگی در برابر زور بلکه 60 سال درک صحیح از تزویر دشمن است. چون اگر تزویر دشمن را نشناسید، او برای دست اندازی به حقوق و آزادی های شما هزینه کمتری پرداخت خواهد کرد. مهمترین تزویر دشمن انکار واقعیت است؛ تحریف واقعیت است.

شما نمی توانید حرکت صحیح داشته باشید، مگر اینکه واقعیت صحنه را به خوبی درک کنید.

16 آذر چه زمان اتفاق افتاد؟ 8 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم؛ در این زمان در سطح جهانی مناسبات جدیدی تعریف شد:

• انحصار برای چند قدرت خاص

• تعریف مناسبات غیرعادلانه برای جهان

• تقسیم کردن رسمی جهان به شهروندان درجه 1 و 2 (کسانی امتیاز وتو دارند، کسانی می توانند سلاح هسته ای داشته باشند، ....)

• شکل دادن مناسبات جهان و واقعیت بر مبنای یک منطق استکباری؛ یعنی قدرت: فاستکبروا فی الارض بغیر الحق و قالوا من اشدّ منّا قوّهً

• ایجاد انحصار در آنچه منافع آنها اقتضاء می کرد.

• اینکه پیشرفت سایرین منوط به آن است که منافع آنها تضمین شود؛

لذا مناسباتی را شکل دادند که حد و حدود پیشرفت دیگران باید با توافق آنها باشد و حق دیگران وقتی است که رضایت و اعتماد آنها جلب شود. اینکه حد این اعتماد چیست؟ و تا چه زمانی است؟ را آنها تعیین می کنند.

به عنوان مثال: پس از جنگ جهانی دوم ژاپن مورد حمله هسته ای قرار گرفت؛ مردم بی گناه کشته شدند؛ از آن زمان پایگاه نظامی آمریکا در ژاپن مستقر شد. در سفری که در سال 88 به ژاپن داشتم، نخست وزیر ژاپن گفتکه ما بعد از 61 سال برای اولین بار با شعار برچیدن پایگاه نظامی آمریکا به قدرت رسیدیم ولی شرایط برای این کار مهیا نیست و ما به زودی وادار به استعفا می شویم. شاهدان عینی ژاپنی از حادثه بمباران اتمی پس از 68 سال می گویند حق ما بود که برای صلح بمباران شویم؛ یعنی مناسبات بر مبنای قدرت می شود یک واقعیت و شما باید این واقعیت را بپذیرید و به عدالت و حقیقت و مفاهیم اینگونه کاری نداشته باشید.

در چنین نظمی است که 60 سال پیش کسانی به اسم مبارزه با فاشیسم این نظم را شکل دادند و ادعای لیبرالیسم داشتند، به خود اجازه دادند یک دولت ملی را در ایران سرنگون کنند. با تانک و کودتا دولتی دست نشانده را روی کار بیاورند، چرا؟ چون ملتی خواسته بود از یکی از سرمایه های ملی خود، خودش استفاده کند.

آنها می گویند چون استفاده از این حق شما، منافع ما برخی قدرت ها را محدود می کند، اجازه بهره برداری ندارید و لو با کودتا باید مانع استفاده یک ملت از این حق شد. این حرف و شعار یک دولت فاشیست نیست بلکه شعار دولت های استکباری آمریکا و انگلیس با تفکر لیبرالیستی است و بر یک مبنای تئوریک این حرف را می گویند.

ژان لاک که پدر لیبرالیسم لقب گرفته است؛ دبیر شورای تجارت و مستعمرات در کارولینای امریکا، سهامدار در شرکت های برده داری و شرکت های زمین خواری و دبیر دولت لرد شافتبسری صدر اعظم دولت انگلیس بوده است. او در کتاب دو رساله خود در رساله دوم در بخش مالکیت Property می گوید: اصل بر وضع طبیعی و رضایت به قوانین طبیعی است؛ مگر اینکه بر مبنای یک قرارداد و قاعده توافقی صورت گیرد. جوامعی که به این قاعده رضایت نمی دهند، در حالت توحش می مانند؛ لذا مجوز داریم آنها را تحت استعمار درآوریم. لذا می گوید: سرخپوستان آمریکا Indian Wild  هستند که باید در حد نیاز مصرف کنند و اجازه بهره برداری از زمین ها را دارند و بقیه آن برای تصرف اولیه به روی همگان باز است.

این تفکر که «بقیه در حد نیاز برای مصرف» آن هم در حدودی که استکبار تعریف می کند، می توانند حق داشته باشند، یک تفکر استکباری بر مبنای اندیشه لیبرالیستی است.

استوارت میل یکی دیگر از فلاسفه لیبرالیسم است. او تقسیم بندی west and the rest (یک طرف غرب و طرف دیگر سایرین) را ارائه می کند. او رسماً تمایز بین مردمان با معیار فرهنگ برتر superior و فرهنگ فروتر inferior را وضع می کند و می گوید نباید قواعد یکسانی برای رفتار میان ملل متمدن و وحشی وضع کنیم: «نخست اینکه قواعد معمولی اخلاق بین المللی مبتنی بر رفتار متقابل و بده و بستان است؛ اما وحشی ها اهل رفتار متقابل (reciprocate) نیستند. آنها نمی توانند هیچ قاعده ای را رعایت کنند. ... دوم اینکه ملت هایی که هنوز وحشی هستند و از مرحله توحش در مدت زمان محتمل آن عبور نکرده اند، باید فتح شوند و تحت انقیاد خارجی ها قرار بگیرند.»

جان رالز که یک فیلسوف لیبرال متأخر است که در اندیشه های خود متعرض بحث عدالت نیز شده است، می گوید: «دموکراسی آمریکایی نه تنها مقدم بر عدالت است بلکه عدالت بر این مبنا تعریف می شود.» مجموعه ای از حقوق را بر مبنای لیبرالیسم تعریف و برای انسان ها تعیین می کند و کسی را که خلاف این عمل کرد، قانون شکن می داند و چنین تجویز می کند: «یک دولت قانون شکن که این حقوق را نقض می کند، باید محکوم شود و در موارد جدّی می توان آن را تحت مجازات های شدید (forcefull sanctions) قرار داد و حتی در آن کشور مداخله کرد. (Rawls,The Law of people, 81).

کسانی که چنین ایدئولوژی و آرمانی را تعقیب می کنند، به من و شما می گویند عرصه¬ی سیاست خارجی، عرصه¬ی ایدئولوژی و آرمان نیست، عرصه¬ی واقعیت است؛ و طنز تلخ امروز ما این است که برخی می گویند تنها با لیبرالیسم می توان با امپریالیسم مبارزه کرد.

کشته شدن ده ها میلیون انسان در صد سال اخیر، نتیجه¬ی چنین اندیشه هایی است.

لذا پس از 68 سال به ژاپن می گوید: هنوز به شما اعتماد نداریم؛ باید بگویی مستحق این بمباران هسته ای بوده ای؛ ما نباید از شما عذرخواهی کنیم.

وقتی می گویند باید اعتمادسازی شود، بر این مبنای ایدئولوژیک و تئوریک است و اینجا درک عمیق از نگاه و رویکرد دشمن ضرورت پیدا می کند.  و او بر این مبنای نظری و رفتاری ادبیات رسانه ها را شکل می دهد.

واقعیت این است که می خواهند واقعیت را نه بر مبنای حقیقت و آزادی بلکه بر مبنای قدرت به نفع کسانی که شهروند درجه یک می دانند، شکل بدهند.

نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا که حادثه 16 آذر در دوره او اتفاق افتاد، در این باره می گوید: «در چنین اوضاع بین المللی وظیفه حفظ دنیای قرین با صلح و آرامش به نحوی که میل داریم، چندان آسان نیست و انجام موفقیت آمیز لزوم مساعی مبتنی بر همکاری است.»

چنین تفکری نمی تواند کسانی را که استکبار را به چالش می کشانند، تحمل کند. چنین تفکری می خواهد صلح بدون عدالت را و آرامش گورستانی تحت نظام سلطه را به عنوان واقع بینی و واقعیتی که گریز از آن نیست، تحمیل کند؛ اما با ملتی مواجه می شود که نمی گوید اگر بمباران هسته ای شویم، مستحق بودیم.

اگر رابطه بین آرمان و واقعیت را بخواهیم در یک جمله بگوییم؛ این جمله را در روزنامه سال 1358 برادر شهید شریعت رضوی می گوید که شهید شریعت رضوی مرتب زمزمه می کرد و شعارش بود:

گر چرخ به کام ما نگردد                     کاری بکنیم تا  بگردد

این نشانه یک ملت فعال و غیرمنفعل است. نشانه¬ی ملتی است که با درک صحیح از واقعیت، آن را بر مبنای حقیقت و آزادی و بر مبنای عدالت و نه قدرت شکل می دهد.

و لذا (چنین ملتی) باید مورد اتهام قرار گیرد. لذا نیکسون 18 آذر می گوید:

«نباید بگذاریم این مساعی و مجاهدت ها برای صلح از سوی نیروهایی که تخم نفاق و بدگمانی می پراکنند، تضعیف گردد؛ و با بسط احساسات حسدآمیز و تفرقه، اتحاد مردم آزاد دنیا را دستخوش خطرات بی پایان گرداند.»

البته اینکه منافع آنها دستخوش خطرات بی پایان قرار بگیرد، درست بود. 16 آذر با 15 خرداد، 22 بهمن و 13 آبان و حماسه های بزرگ دیگر ادامه یافت و خوشبختانه منافع مستکبران توسط این دستخوش خطرات بی پایان قرار گرفت.

دانشگاه نقش بزرگ و کلیدی در این حماسه ها داشت.

دانشگاه 16 آذر نشان داد می توان به تنهایی در برابر آمریکا ایستاد. دانشجو و 13 آبان نشان داد که می توان آمریکا را مفتضح کرد.

علم الهدی و هزاران دانشجوی شهید دفاع مقدس نشان دادند می توان در برابر آمریکا ایستاد و از استقلال و آرمان های یک ملت دفاع کرد.

دانشگاه و شهدای هسته ای ما نشان دادند نه تنها بدون آمریکا بلکه در مبارزه با آمریکا هم می توان به پیشرفت های بزرگ رسید.

16 آذر نشانگر 60 سال عقب ماندگی آمریکا در درک واقعیت ملت ماست.

لذا تمام راهبردهای آمریکا برای مقابله با آزادی و حقوق این ملت شکل گرفت. جدا از مفهوم اسم و منطوق راهبردها نشان می دهد که آزادی یک ملت را نشانه گرفته است. در برابر یک ملت که می خواهد آزاد باشد، استکبار بر مبنای لیبرالیسم راهبردهایی مثل مهار و فشار و گزینه نظامی را اتخاذ می کند. این منطق همیشگی استکبار است که به کسانی که او را به چالش می کشند می گوید: لئن لم تنتهوا لنرجمنّکم و لنمسنّکم منّا عذاب الیم.

زمانی که در این کشور با کودتا مزدوران شما سر کار بودند، 16 آذر از ملت ما، از دانشگاه و دانشجوی ما آن تو دهنی را خوردید؛ امروز شما با یک نظام جمهوری اسلامی روبرو هستید. نظامی که مبتنی بر اندیشه دینی و مستظهر به پشتوانه حمایت ملت است. نظامی که جمهوریت آن پشتوانه اسلامیت آن است و اسلامیت آن حافظ جمهوریت آن است. هنر امام و ولایت فقیه این بود که با جمع این دو (جمهوریت و اسلامیت) توانست یک قدرت مستحکم ایجاد نماید. شما دیدید در فتنه سال 88 برخی خواستند رأی حق جمهور مردم را وتو کنند، اما اسلامیت نظام و ولایت فقیه از رأی واقعی مردم صیانت کرد.

60 سال پیش که رژیم کودتا بود، نتوانست ملت ما را از پیگیری حقوق خویش بازدارد. ملت ما با تجربه 60 سال مبارزه با استکبار بر مبنای اقتدار حاصل از اندیشه دینی و پشتوانه مردمی اجازه نمی دهد کسی در مسیر پیشرفت او خللی ایجاد کند. اجازه نمی دهد با شعارهای مدرن و لیبرالیستی همان تفکرات قرون وسطایی و استکباری را برای محدود کردن آزادی ملت ها در پیشرفت و فناوری دنبال کنند.

آمریکا باید بداند ملت ما اجازه نمی دهد یک قدرت استکباری بخواهد حقوق ما را برای ما تعریف کند؛ همچنانکه ملت ما اجازه نمی دهد کسی بخواهد برای حقوق و آزادی این ملت شروط و حدود تعیین کند.

معاهده NPT هیچگونه محدودیتی را در بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای از جمله چرخه¬ی سوخت به ویژه غنی سازی ایجاد نکرده است. ملت ما نمی پذیرد با تحمیل تکالیف بیشتر و حقوق کمتر یک استثنا باشد.

آمریکا باید بداند ملت ما اگر استثنا هم باشد، استثنا در پافشاری بر حقوق قانونی و ایستادگی در برابر زیاده خواهی های بدخواهان است.

در حالیکه رهبری، نظام و ملت ما به افق بلند تمدن اسلامی می اندیشند و در این مسیر در 34 سال اخیر علیرغم همه¬ی موانع پیشرفت های بزرگ و سترگی حاصل شده است، آمریکا به خیال خام می-خواهد یکی از مظاهر اقتدار و پیشرفت ما را متوقف کند که نخواهد توانست.

ثروت بزرگ ملت ما اندیشه¬ی دینی، وحدت ستودنی و سرمایه های بزرگ انسانی و سخت افزاری است.

امروز دانشجو و دانشگاه در عین تکثر سلائق و علائق باید با وحدت به دولت، مجلس و همه¬ی ارکان نظام کمک کند. مردم ما در همین امسال حماسه بزرگ سیاسی را در انتخابات شکل دادند و همه باید کمک کنند تا حماسه¬ی اقتصادی برای پیشرفت کشور و بر مبنای دفاع از حقوق ملت محقق شود؛ نه تنها تورم و بیکاری از سر راه برداشته شود، بلکه پیشرفت های بزرگ و بزرگ تر در عرصه های مختلف علم و اقتصاد و فرهنگ رقم بخورد.

دانشگاه باید عرصه برجسته ارائه ظرفیت های واقعی کشور در زمینه های مختلف باشد و دانشگاه های ما خاستگاه طرح های کاربردی عالمانه و محققانه پیشرفت بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی باشد.

امریکا و هیچ قدرت استکباری نمی تواند در صفوف به هم پیوسته ملت ما در مسیر پیشرفت رخنه ایجاد کند و آمریکا باید بداند روز به روز از پیشرفت های ما غافل¬گیر تر خواهد شد. این وعده الهی است که : «لن یضرّوکم الّا اذی»، دشمن زحمت هایی برای شما ایجاد می کند ولی نمی تواند مانع پیشرفت شما شود؛ و این وعده الهی است که «و ان تصبروا و تتقوا لایضرکم کیدهم شیئاً».

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی