نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

در مهندسی افکار عمومی،
علاوه بر تنوع رسانه ها،
هم افزایی
در اقناع مخاطبِ هوشمند نیز،
لازم است.

کلمات کلیدی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

شیرازیس اعلام کرد:

"رنگی رنگی" زنگوری است!

اندرونی تقویم های "اندروید" بو می دهد/

عاشورا روز پوشیدن لباس چهار خونه/

 9 دی روز بی سیاستی/

 22 بهمن روز زنده بودن موجودات زنده

۹ دی ۱۳۹۲کد مطلب: 537

تقویم رنگی رنگی، 9 دی میگه: امروز روز بی سیاستیه، لازم نیست با این همه طرح و نقشه قبلی به روابطت ادامه بدی. این فکرها مال پدربزرگ ها و مادربزرگ هامون بود!

به گزارش شیرازیس، در 22 مهر ماه 92، قسمت اورژانس IT سایت باشگاه خبرنگاران، مطلبی را با عنوان " با تقویم رنگی رنگی شاد و خلاقانه زندگی کنید + دانلود " منتشر کرد که محتوای آن معرفی نرم افزار تقویمی جهت گوشی های آندروید است و آن را اینگونه معرفی می کند:  "این تقویم از مناسبت های معمولی و کارهای روزمره فاصله گرفته و هر روز یک اتفاق تازه را تجربه خواهید کرد. نرم افزار ساعت 9 صبح هر روز، برنامه تازه را به شما یادآوری می کند تا با انجام یک کار ساده و جدید انسان دوستانه  بتوانید دنیایی متفاوت و پر از انرژی را برای خود و اطرافیانتان خلق کنید.

رنگی رنگی در حقیقت یک تقویم نیست، بلکه راه و روشی برای داشتن یک زندگی شاد و سالم است که خلاقیت و تنوع را به دنیای شما هدیه می دهد."

 

 

خبرنگار شیرازیس پس از دانلود و نصب این تقویم روی گوشی، در حال مرور پیام های تقویم در تاریخ های مختلف، برخی از تاریخ های شاخص در تاریخ انقلاب را مرور کرد و به پیام هایی برخورد کرد که بسیار جای تأمل داشت.

 

در مناسبت های مذهبی همچون دهه محرم که ایام سوگواری مصائب اهل بیت(ع) می باشد، از گذشته تابحال در امت اسلام مردم سیاه پوش می شوند و لباس مشکی نشانه عزاداری یک مسلمان در ایام عزا می باشد.

در این تقویم روز عاشورا که تاریخ 23 آبان ماه 92 بود را روز "لباس چهارخونه" عنوان کرده و در زیر آن نوشته است: ...


... لباس های چهارخونه زیبایی خاصی دارن و معمولا توی لباس های همه پیدا میشن. امروز یکی از چهارخونه هات رو تنت کن.اگه کیف یا کفش چهارخونه توی لوازمت پیدا میشه، اونا رو فراموش نکن.

 

 

با توجه به مطلب بالا تهیه کنندگان تقویم در این روز هم سعی داشته اند تا حداقل کاری که می توانند در مقابله با این فرهنگ و سنت دینی و ملی انجام دهند، توصیه به نپوشیدن لباس مشکی در این روز باشد.

 

تاریخ 9 دی سالروز حماسه یوم الله و روز بصیرت را روز " بی سیاستی" معرفی کرده است و این مطلب را در زیر آن عنوان کرده است : " بدون اینکه فکر کنی انجام دادن چه کاری جلوی چه کسی برات نفع بیشتری داره یا اینکه اگه فلان حرف رو جلوی فلانی نزنی برات خیلی بهتر تموم میشه، بیخیال رفتار کن…

 

 

در ذهن مردم ایران روز 9 دی با عنوان روز بصیرت نقش بسته است و فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با بصیرت که می فرمایند: "اینی که من در طول چند سال گذشته همیشه بر روی بصیرت تاکید کرده ام به خاطر این است که یک ملتی که بصیرت دارد مجموعه ی جوانان یک کشور وقتی بصیرت دارند آگاهانه حرکت می کنند و قدم بر می دارند ، همه ی تیغ های دشمن در مقابل آنها کند می شود ، بصیرت این است .

شما در جبهه جنگ اگر راه بلد نباشید ، اگر نقشه خوانی بلد نباشید ، اگر قطب نما در اختیار نداشته باشید یک وقت نگاه می کنید می بینید در محاصره ی دشمن قرار گرفته اید و دشمن بر شما مسلط می شود . این قطب نما همان بصیرت است ."

کاملا برخلاف محتوای ارائه شده در این تقویم می باشد و حرکت بدون برنامه ریزی و آگاهی از آینده را پیشنهاد می کند و به صورت غیرمستقیم سعی در جایگزینی مفاهیم دیگری به جای بصیرت داشتن در ذهن مخاطب را دارد.

 

در موردی دیگر نیز پیام تاریخ 22 بهمن را "موجودات زنده باید زنده بمونن" عنوان کرده است و در ادامه توضیح داده است:" امروز میخوایم به هیچ موجود زنده ای آسیب نرسونیم، فرقی نداره این موجود زنده انسان، حیوان، حشره یا گیاه یا هر چیز دیگه ای باشه و ... "

 

مردم ایران از روز پیروزی انقلاب تابحال در راهپیمایی 22 بهمن با مشت های گره کرده فریاد مرگ بر آمریکا را در ایران اسلامی طنین انداز می کنند و اولین مطلبی که با مشاهده عبارت 22 بهمن به ذهن یک ایرانی خطور می کند، عبرات "مرگ بر آمریکا و مرگ بر دولت های مستکبر و ظالم" است و در این مورد هم این نرم افزار با روندی نرم به دنبال جایگزینی "موجودات زنده باید زنده بمونن"  به جای "مرگ بر آمریکا" در ذهن مردم می باشد.

 

با توجه به این نکته مهم که در تهیه محصولات فرهنگی مخصوصا در حوزه رسانه هیچ چیزی بدون برنامه ریزی و هدف خاص ارائه نمی گردد، باید به دنبال بررسی هدف تهیه کنندکان این محصول بود.

طبق نظریه کارشناسان بهترین روش جهت تهاجم به ارزش های یک جامعه مقابله غیرمستقیم و جایگزینی ضدارزش ها با ارزش هاست.

یکی از ابزارهای تهاجم به ارزش ها نسل جدید رسانه های انفرادی و جمعی است و انتقال مفاهیم مدنظر باشگردهای رسانه ای است که مخاطب مستقیما به نیت آنها پی نبرد.

در این تقویم ظاهرا مخاطب به دنبال تجربه ای جدید می باشدو پیام هایی جهت روزی متنوع و شاد را دریافت می کند ولی در حقیقت از طریق این پیام دغدغه ذهنی مخاطب تغییر پیدا می کند و سعی در حرکت در مسیر آن شعار یا پیام روز را دارد.

متاسفانه این نرم افزار در سایت رسمی باشگاه خبرنگاران که زیرمجموعه رسانه ملی است، تبلیغ شده است و به مخاطبین ارائه شده است./

منبع:
شیرازیس
http://shirazis.ir/news/show/537

نظرات  (۲)

۰۸ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۸ علی نظریان
<a href="http://parvaz-noor.blog.ir/" title="زنگ درب خونه خدا!!!">
زنگ درب خونه خدا!!! کلیک کن
پاسخ:
آفرین
۰۱ بهمن ۹۲ ، ۲۱:۴۱ طلبه جهادگر

سلام

وب خوبی دارید هرچند وقت نشد همش رو بخونم! ولی یه گشتی زدم!!


منم تازه یه کار خیلی کوچیک رو شروع کردم...

برای بهتر شدنش نیاز به نظرات قشنگتون دارم، ممنون میشم منو با نظراتتون کمک کنید.

امیدوارم تو زندگی موفق باشید و همیشه خوشبخت و شاد...

Harakat.blog.ir

منتظرم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی