نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

در مهندسی افکار عمومی،
علاوه بر تنوع رسانه ها،
هم افزایی
در اقناع مخاطبِ هوشمند نیز،
لازم است.

کلمات کلیدی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
آیت الله ایمانی
نماینده مقام معظم رهبری درفارس
 و امام جمعه شیراز
:


همه باید دست به کار شوند
دولت و مسئولین وظیفه دارند
فضای مجازی ما را
از مسائل ارزشی پر کنند
و به دنیا بدهند؛
چرا آن ها برای ما برنامه بریزند
و ما استفاده کنیم،
ما آن ها را نجات بدهیم
با برنامه ریزی صحیح



خطیب جمعه شیراز:

« ما شاهدیم در سال 1373 سه شبکه فارسی زبان توسط منافقین و سلطنت طلب ها علیه انقلاب اسلامی فعالیت می کردند ، 

امروز که بیست سال از آن روز گذشته 150 شبکه فارسی زبان علیه انقلاب اسلامی برنامه طراحی می کنند ، 

آن ها فهمیدند که باید اعتقادات مردم را هدف بگیرند ،

 1800 ماهواره در سطح کشور جمهوری اسلامی ایران قابل دریافت است ،

 250 کانال برای کودکان ما و نوجوانان ما دنیای عرب طراحی کرده است،

 80 کانال فقط پوشش مد را یاد مردم می دهد و می خواهد خانواده را از بین ببرد ، معنویت را هدف گرفته است 

و ماه رمضان ، ماه توجه به معنویت است این فضای معنوی و روحانی را حفظ کنیم،

همه باید دست به کار شوند دولت و مسئولین وظیفه دارند فضای مجازی ما را از مسائل ارزشی پر کنند و به دنیا بدهند چرا آن ها برای ما برنامه بریزند و ما استفاده کنیم، ما آن ها را نجات بدهیم با برنامه ریزی صحیح و جوانان خودمان را هم نجات بدهیم. 

بعضی از مسئولین ما مرتب دنبال پهنای باند و سرعت اینترنت هستند اما محتوای فضای مجازی را دنبال نیستند و این درد است.

 آن ها می خواهند اعتقادات ما را بشکنند این همه امکانات فراهم کردند و ما هم در مقابلش بی تفاوت هستیم .»
   



متن خطبه های نماز جمعه شیراز 13 تیر ماه 1393

به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس نماز عبادی سیاسی جمعۀ شیراز با حضور مردم مؤمن این شهر و به امامت حضرت آیت الله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز در مصلای بزرگ جمعه اقامه شد.


خطبــــه اول :

آیت الله ایمانی در خطبه ی اول نماز جمعه پس از توصیه به رعایت تقوی و پرهیز از محـــرمات اظهار داشتند:
امیرالمومنین یکی از شنوندگان خطبه شعبانیه پیامبر است ، در آخرین جمعه ماه شعبان که پیامبر خدا برای مردم پیرامون ماه رمضان خطبه خواندند ، خصوصیات ماه رمضان را بازگو کردند ، تکالیف و وظایف مردم را بیان نمودند ، امیرالمومنین بر پا ایستادند و از رسول خدا سئوال کردند : در میان کارهایی که برای ماه مبارک رمضان برشمردید کدام کار از همه برتر و مهم تر است ؟ فرمودند : ورع از محارم الهی ، پرهیز از محرمات و اجتناب از گناه که زیر ساخت توجه به معنویات است از همه تکالیف در ماه مبارک رمضان مهم تر و اثرگزارتر می باشد . قبولی کارهای ما و پذیرش اعمال شایسته ما به ترک گناه مرتبط شده و لذا ترک گناه عاملیست که عبادات و تلاش های ما مورد قبول حضرت حق قرار بگیرد . 

یکی از مطالبات اهل بیت ، پیامبر و خاندان گرامی وحی و عصمت و طهارت این است که مومنین گرایش به معنویت داشته باشند و از خلاف فرمان خدا و مخالفت با خدا فاصله بگیرند ؛ به عنوان یک مطالبه جدی در روایات مطرح است به ویژه برای شیعیان و پیروان اهل بیت این معنا به طور وضوح و روشن در روایات و احادیث آمده است و این نشان می دهد که آنچه جمعیت تشیع و شیعیان را در طول تاریخ علیرغم همه سختی ها و گرفتاری ها حفظ نموده و امروز به عنوان یک قدرت برتر در منطقه و جهان مطرح نموده است معنویت و توجه به اطاعت از پروردگار عالم ، اخلاق مداری ، دین باوری و گرایش به مسائل معنویست .

 یکی دو روایت در این رابطه که مطالبه اهل بیت از ما شیعیان هست اشاره می کنم ؛ امام می فرمایند : کسی که شایسته است ، اهل بیت پیامبر به آن متصل باشند و شیعیان ما آن را دنبال کنند مسئله ورع و دور شدن از گناه و معصیت است . این سخن امامان ماست دعوت به ترک گناه به عنوان اثرگزارترین مسئله در رشد و کمال ما انسان ها . 

باز هم از اهل بیت روایات دیگری آمده است ، خزیمه یکی از یاران امام پنجم می گوید : آمده بودم مدینه بعد از مدتی خواستم به شهرم برگردم برای خداحافظی امام باقر فرمودند : به یاران ما و دوستداران ما سلام ما را برسان و به آن ها بگو امام باقر (ع) شما را به تقوا دعوت می کند و اگر می خواهید ولایت ما را درک کنید باید خودداری و اجتناب از گناه و توجه به معنویت و ادای تکلیف در دستور کار شما قرار گرفته باشد .

 امام صادق (ع) از پدرشان امام باقر (ع) نقل می کنند :که آنچه اثرگزار است این است که شما از گناه اجتناب کنید و به وظایف دینی خودتان دل ببندید ، اگر شما بتوانید پاک بمانید و پاک زندگی کنید ، اهل امر به معروف و نهی از منکر باشید خود این دعوت به خیر است و مردم را به سمت و سوی شما هدایت می کند .

 بنابراین مطالبه ائمه از یاران و شیعیانشان توجه به معنویت است و آنچه نظام جمهوری اسلامی ایران را به این حد از رشد رسانده و مابه التفاوت با همه نظام های جهان است مسئله معنویت است ، مسئله انجام وظایف است ، مسئله خدا محوری ، تکلیف گرایی و اخلاق مداری است ، اگر این ها نباشد ما با دیگران چه تفاوتی داریم و حکومت ما با دیگران چه تفاوتی دارد و آنچه دشمنان ما را برای مقابله با ما وادار نموده مسئله معنویت ماست ، وحدت امت ما ، بصیرت ملت ما ، مقاومت مردم ما در سایه معنویت است ، در سایه خدا محوریست ، در سایه خدا گراییست ، در سایه تکلیف مداریست که وحدت را ایجاد می کند ، مقاومت را به وجود می آورد ، بصیرت را در جامعه ما شکل می بخشد و دشمنان ما با تمام امکانات آمده اند معنویت را از ما بگیرند. 

رهبر معظم انقلاب در یکی از صحبت هایشان اشاره فرمودند : آن روزی که امریکا به افغانستان لشکر کشی نمود و مردم را زیر بمب و هواپیما و تیر اندازی های مداوم نابود می کرد و از بین می برد یک متفکر نظامی امریکا به دولت امریکا پیشنهاد داد گفت اگر به جای این موشک ها برای جوان های افغان ، لباس زیر زنانه و ظاهر شهوت رانی ، پوشش های سبک غربی و امریکایی بفرستید می توانید افغانستان را تصرف کنید و نیازی به لشکر کشی نیست ؛ این مرد متفکر امریکایی می گوید : گرفتن جامعه اسلامی با تانک و توپ محقق نمی شود اخلاق محوری ، تکلیف مداری ، خدا گرایی ، معنویت ، عفت و حجاب را از آن ها بگیرید خودشان تسلیم می شوند و امروز اسنادی که از دنیای غرب و نظام سلطه بدست آمده همه همین معنا را حکایت می کند .

 ما شاهدیم در سال 1373 سه شبکه فارسی زبان توسط منافقین و سلطنت طلب ها علیه انقلاب اسلامی فعالیت می کردند ، امروز که بیست سال از آن روز گذشته 150 شبکه فارسی زبان علیه انقلاب اسلامی برنامه طراحی می کنند ، آن ها فهمیدند که باید اعتقادات مردم را هدف بگیرند ، 1800 ماهواره در سطح کشور جمهوری اسلامی ایران قابل دریافت است ، 250 کانال برای کودکان ما و نوجوانان ما دنیای عرب طراحی کرده است ، 80 کانال فقط پوشش مد را یاد مردم می دهد و می خواهد خانواده را از بین ببرد ، معنویت را هدف گرفته است و ماه رمضان ، ماه توجه به معنویت است این فضای معنوی و روحانی را حفظ کنیم ، همه باید دست به کار شوند دولت و مسئولین وظیفه دارند فضای مجازی ما را از مسائل ارزشی پر کنند و به دنیا بدهند چرا آن ها برای ما برنامه بریزند و ما استفاده کنیم ، ما آن ها را نجات بدهیم با برنامه ریزی صحیح و جوانان خودمان را هم نجات بدهیم . بعضی از مسئولین ما مرتب دنبال پهنای باند و سرعت اینترنت هستند اما محتوای فضای مجازی را دنبال نیستند و این درد است آن ها می خواهند اعتقادات ما را بشکنند این همه امکانات فراهم کردند و ما هم در مقابلش بی تفاوت هستیم . برادران و خواهران ماه رمضان فرصت مناسبی است از این فرصت بکوشیم حداکثر استفاده و بهره را ببریم .

خدایا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــــال ما در دنیــا و آخـــرت بفـــرما ! آنچه برای خوبان مقدر داشته ای به ما ارزانی بدار.



خطبــــه دوم :

امام جمعه ی شیراز در خطبـــــه دوم نماز جمعه پس از سلام به ساحت پیامبر گـــرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین و دعوت به ترک رذایل و اکتساب فضایل اخلاقی اظهار داشتند :

روز دهم ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت با وفات حضرت خدیجه کبری (س) مصادف بود . حضرت خدیجه (س) چند روزی بعد از وفات حضرت ابیطالب دار فانی را وداع گفتند . پیامبر مکرم اسلام بر بدن همسرش نماز گذاشت و قبل از اینکه او را در قبر بخوابانند خودش وارد قبر شد و قبر را آماده کرد و دعا کرد و همسرش را در قبرستان حجون به خاک سپرد ، آن سال را به خاطر وفات حضرت ابیطالب و حضرت خدیجه (س) عام الحزن نام گذاشت . بانوی بزرگواری که شش فرزند برای پیامبر آورد دو فرزند پسر و چهار فرزند دختر. 

آن هنگامی که پیامبر خدا از معراج به زمین بر می گشت در حال خداحافظی با جبرئیل به جبرئیل فرمودند : آیا نیازی و حاجتی داری که من برای تو انجام دهم ؟ جبرئیل عرضه داشت : بله ، حاجتم این است حال که به زمین بر می گردی به خدیجه همسر مهربانتان سلام خدا و سلام مرا برسان ؛ پیامبر خدا وقتی به زمین آمدند با خدیجه مطلب را در میان گذاشتند خدیجه کبری جمله ای گفت که این جمله در لسان ادعیه ما باقی مانده است هر چه سلام است از ناحیه خداست و همه سلام ها به او بازگشت می کند . 

وفات این بانوی بزرگ اسلام را به ساحت مقدس ولی عصر و رهبر معظم انقلاب و امت مسلمان تسلیت و تعزیت عرضه می دارم .
در خطبه قبل پیرامون حوادث عراق اشاراتی داشتم که در ادامه آن چند نکته دیگر را عرضه می دارم : 

حوادث عراق دقیقاً طراحی امریکا و انگلیس است
 و کاریست که آن ها از قبل فضای آن را فراهم کردند ، امکانات آن را به وجود آوردند؛

 امریکا با لشکر کشی که به عراق کرد انتظار داشت که حکومت دست نشانده ای در عراق داشته باشد تا بتواند مزاحمی برای ایران باشد و حافظی برای منافع امریکا در منطقه ، وقتی که سیر حرکت آنچنان شد که خواسته امریکا تحقق پیدا نکرد به ویژه بعد از این انتخابات اخیر ، امریکا دست به کار شد که آنچه در عملیات نظامی و لشکر کشی به دست نیاورده امروز با تفرقه و اختلاف بین شیعه و سنی دنبال بکند دقیقاً برای تأمین منافع امریکا ، حفظ امنیت اسرائیل ، مشغول نمودن نیروها در درون عراق به خود و ساختارها را از بین بردن . 

عراق در همین مدت کوتاه کارهای بزرگی را انجام داده بود به بصیرت و رشد و بینش سیاسی لازم رسیده بود ، امریکا برای شکستن این قدرت و از بین بردن این بصیرت ، حرکت اخیر را در عراق آغاز کرد . در حقیقت همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند : این جنگ ، جنگ دلبستگان امریکا با مخالفان امریکاست . امروز هم سنی در بسیج شرکت کرده و هم شیعه ، آنچه هست طرفداران امریکا ، بعثی های باقیمانده صدامی و عناصر فریب خورده و مخالفین امریکا آن هایی که استقلال می خواهند ، دین می خواهند ، آزادی خودشان را دنبال می کنند .


فردا چهاردهم تیر روز قلم است . قلم یکی از مواهب بزرگ الهی است « ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ » قدرت استفاده از قلم خدای متعال به انسان متذکر می شود و به قلم قسم می خورد .

 آزادی قلم ، آزادی بیان از حقوق مسلم مردم است که با حفظ ارزش های واقعی مورد قبول جامعه اسلامی باید همراه باشد .

 یکی از مطالبات نظام اسلامی ، ادب استفاده از آزادی است ؛ امروز بعضی ها هم آزادی را غلط معنا می کنند و هم از آن بد بهره برداری می کنند ؛ ادب استفاده از آزادی یکی از مطالبات نظام از جامعه اهل قلم است که بتواند تفاوت لازم را بین سکوت و جمود و گرداب هرزه گویی و ارزش ستیزی را درک بکند ؛ 

یک صاحب قلم نه اهل جمود است و نه اهل هرزه گرایی ، او باید قلمش را در خدمت افکار بلند مسلمان به ارزش های آن به کار بگیرد ؛ انقلاب اسلامی هم با فرهنگ خفقان و جمود و تحجر مخالف است هم با فرهنگ آزادی بی مهار و دل باختگی به غرب مخالف است ، با هر دو مخالف است نه اجازه تحجر می دهد و نه اجازه وادادگی ؛ 

قلم باید مرزها را بشناسد و روی مرزها حرکت لازم را داشته باشد . به عبارت دیگر آزادی قلم و بیان مقید و محدود به منطق ، اخلاق ، حقوق معنوی و مادی دیگران است .

با توجه به حضور مومنین در ماه مبارک رمضان در کارهای خیر یکی از کارهای خیر رساندن خون به بیمارستان ها برای مداوای نیازمندان است که طبیعی است مومنین از فرصت شب می توانند این اقدام خدا پسندانه را دنبال کنند و دستگاه های مربوطه هم باید همه جا امکانات لازم را برای تأمین خون مورد نیاز فراهم کنند .


با توجه به فصل گرم تابستان ، خشکسالی های اخیر ایران و استان تقاضا می شود در مصرف آب و برق رعایت صرفه جویی و مصرف بهینه و صحیح را داشته باشیم منظور ترک مصرف نیست ، درست مصرف کردن است تا همه بتوانند در این موقعیت از امکانات و مواهب الهی استفاده لازم را ببرند .

بعد از پایان نماز ، نماز شهید برگزار می گردد شهیدی که در عرصه دفاع از حریم ولایت ، حریم امامت ، حرم اهل بیت به شهادت رسیده و تشییع جنازه در محضر شما مومنان روزه دار خواهیم بود .

خدایا عنایات ویژه ات در این ماه به ما ارزانی بفرما !

خدایــا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــال ما بفـــرما . لحظـــه ای و کمتر از لحظـــه ای ما را به خــودمان وا مگذار .

 رهبـــر معظم انقلاب ، این پیشوای بزرگ و رهبـــر فرزانه ، این انسان شایسته ، این مدیر برجسته ، این عنصر تقوا و فضیلت و جهاد و شهادت به عنوان ولی امر مسلمانان بلکه ولی امر مستضعفان جهان سایه اش مستدام بگردان .


منبع:
http://www.a-imani.ir/




نکات دریافتی نگارنده در نماز جمعه:
یاد داشت های سریع در حین شنیدن خطبه های نماز جمعه شیراز 
و حاشیه نگاری در ادامه مطلب...


...حضرت خدیجه سلام الله علیها:
ان الله هوالسلام
همه ی سلام ها به او(الله) بازگشت می کند...


...آمریکا برای تأمین منافعش
که با جنگ نظامی
به نتیجه نرسیده بود
اختلاف بین
کرد
و سنی
و شیعه
به راه انداخته است....

چهاردهم تیر روز قلم است...

ن والقلم و ما یسطرون
به قلم قسم می خورد

...ادب استفاده ی از آزادی٬
یکی از مطالبات نظام از اهل قلم است
یک صاحب قلم نه اهل جمود است و نه اهل هرزگی...

...انقلاب اسلامی٬
هم با فرهنگ جمود مخالف است
و هم هرزگی؛
نه اجازه تحجر می دهد
و نه اجازه ی وادادگی
قلم مقید به
منطق
و اخلاق
و حقوق معنوی
و مادی دیگران است....

حاشیه نگاری بر فضای برگزاری نماز جمعه شیراز
بویژه خیابان شهید آیت الله دستغیب رحمت الله علیه:

در لحظه ی پخش اذان رسیدم به تقاطع (خ نه دی و خ دستغیب)  ابتدای سایبان نماز جمعه ویژه خواهران در خیابان شهید دستغیب
1- اولا در لحظه یپخش اذان دکه های فروش محصولات فرهنگی در حال فروش محصولات بودند، بنابرین عده ای هم در حال خرید!
یکی از فروشنده ها بخاطر بلندی صدای اذان با صدای بلند حراج و تخفیف کتابها را اعلام می داشت.
از یکی از فروشنده های آرام تر، پرسیدم که این فروش شما در لحظه ی اذان ظهر جمعه با 
وَذَرُوا الْبَیْعَ ۚ﴿1 چه جور جور در می آید؟

در همین لحظه ظریفی کنار میز فروش آشنا در آمد و با مصافحه و سلام و علیک باعث شد که آنجا را به قصد شرکت در نماز جمعه ترک کنیم و به سمت در ورودی قسمت برادران برویم.

مسیر حرکت به گونه ای بود که زیر سایه بان از پشت سر صفوف خواهران باید عبور می کردیم!
هم میز های فروش محصولات پشت سر صفوف خواهران بود و هم راهروی رفت و آمد برادران!
به آن دوست همراه گفتم برای این دکه ها باید برنامه ریزی شود که بلافاصله با پخش اذان ظهر جمعه به پرده، میز محصولات پوشیده شود تا پایان نماز جمعه که با

وَذَرُوا الْبَیْعَ ۚ  منافاتی نداشته باشد.

3-...


--------------------------------
﴿1
  یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِکْرِ اللَّـهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٩

ترجمه مکارم شیرازی
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته شود، به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر می‌دانستید!
منبع:  http://tanzil.net/?locale=fa_IR#62:9

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی