نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

در مهندسی افکار عمومی،
علاوه بر تنوع رسانه ها،
هم افزایی
در اقناع مخاطبِ هوشمند نیز،
لازم است.

کلمات کلیدی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است



مشروح/ سعید جلیلی در جمع راهپیمایان تهران:
منطق آمریکا فرعونی است/«مرگ بر آمریکا»یعنی مرگ بر اتاق‌فکرهایی که نابودی مسلمانان را رقم می‌زنند

عضو شورایعالی امنیت ملی، تهدیدات آمریکا علیه ایران را منطق فرعونی خواند و گفت: اگر ما می‌گوییم مرگ بر آمریکا مرگ بر خودبزرگ‌بینی و تحقیر ملت‌هاست؛ مرگ بر اتاق‌ فکرهایی است که در یک لحظه نابودی هزاران مسلمان را رقم می‌زند.

خبرگزاری فارس: منطق آمریکا فرعونی است/«مرگ بر آمریکا»یعنی مرگ بر اتاق‌فکرهایی که نابودی مسلمانان را رقم می‌زنند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورایعالی امنیت ملی طی سخنانی در اجتماع بزرگ مراسم 13 آبان در مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا در تهران اظهار داشت: در سالروز رویداد بزرگی هستیم که امام راحل احیاگر مکتب امام‌ حسین(ع) در قرن حاضر، آن را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول نامیدند.

وی با طرح سوالاتی گفت: باید ببینیم منطق امام(ره) چه بود و چرا این رویداد را بزرگتر از انقلاب اول نامیدند؟ انقلاب اول، پیروزی انقلاب، پیروزی بود که نظام استبدادی را که مانع استقلال، آزادی و ارزش‌های این کشور بود، برکنار کرد اما امام آرمان‌های متعالی‌تری داشت.

عضو شورایعالی امنیت ملی تصریح کرد: اندیشه متعالی امام(ره‌)، استقلال و آزادی در همه ابعاد آن و به شکل متعالی آن تعریف می‌شد، اندیشه امام(ره) و آرمان ایشان به قدری گویا و روشن و متعالی بود که شما امروز شاهدید دشمنان ما که نمی‌توانند این اندیشه را نقض کنند، به مقابله با اصل اندیشه و اصل آرمان برآمده‌اند.

وی ادامه داد: دشمنان مطلق اندیشه و آرمان را نقض می‌کنند، ادعا می‌کنند عرصه سیاست و سیاست خارجی عرصه واقعیت‌هاست نه عرصه آرمان‌ها، آنها با شعار واقع‌بینی می‌ خواهند اندیشه و آرمان امام را نقض کنند.

جلیلی بر همین اساس خاطرنشان کرد: ما معتقدیم بزرگترین هنر امام راحل این بود که اتفاقاً درک صحیحی از واقعیت را به جهانیان نشان داد، امام اجازه نداد واقعیت‌ها را به گونه‌ای دیگر بیان کنند، امام اجازه نداد واقعیت‌‌ها را تحریف کنند؛ امام اجازه نداد افرادی به میل خود آن درکی را که از واقعیت‌ها داشتند، به ملت‌ها تحمیل کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: امام منکر واقعیت‌ها نبود اتفاقاً هنر امام واقع‌بینی صحیح و دقیق بود، واقع‌بینی که مبتنی بر یک اندیشه صحیح است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن، گفت:

۰ نظر ۱۳ آبان ۹۲ ، ۲۲:۱۸


از ردپای سازمان مجاهدین تا غفلت‌های لاله‌ای ما در «آرگو»

سعید کریمی گفت: با وجود ساخت فیلم‌های هدفمندی همچون آرگو در هالیوود، بسیاری از مدیران و مسئولان فرهنگی ما نه تنها در غفلت به سر می‌برند بلکه خواسته یا ناخواسته با پول بیت‌المال، ‌فیلم‌هایی را می‌سازند که بازی در زمین غربی‌ها است.

خبرگزاری فارس: از ردپای سازمان مجاهدین تا غفلت‌های لاله‌ای ما در «آرگو»
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی، نخستین جلسه نقد فیلم «باشگاه فیلم آوینیون» در تالار همایش های موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی، با حضور سعید کریمی منتقد سینما و کارشناس مسائل استراتژیک و جمعی از هنرجویان موسسه شهید فرهنگی هنری شهید آوینی در نقد فیلم «آرگو» ساخته 2012 امریکا به کارگردانی بن افلک برگزار شد.

 


* آرگو تنها یک فیلم نیست!

سعید کریمی کارشناس مسائل استراتژیک و منتقد سینما در نقد فیلم آرگو اظهار کرد: اساسا فیلم آرگو فقط یک فیلم نبود، بلکه یک پروژه بود. پروژه آرگو یک مدل طرح براندازی علیه جمهوری اسلامی بود که البته شکست خورد.

این منتقد و تحلیلگر فیلم و سینما افزود: قرار بود پروژه آرگو در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و در سال 92 اجرا شود اما با مشارکت قابل تحسین مردم ایران در انتخابات و هوشمندی حاکمیت با درایت رهبر معظم انقلاب، پروژه آرگو ناکام ماند و به نتیجه نرسید. اما هنوز در حوزه جنگ نرم و مسایل اجتماعی و فرهنگی در حال اجراست....

۰ نظر ۱۳ آبان ۹۲ ، ۱۶:۵۱
مراسم 'مرگ بر آمریکا' در لانه‌جاسوسی
حضور پرشور جوانان ایرانی به حدی بود که تقریبا نیمی از جمعیت به روی پله ها و بر روی زمین نشسته بودند چند صد نفر نیز بیرون از سالن از طریق ویدئو پروجکشن مراسم را تماشا می کردند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی مشرق، ویژه‌نامه حزب‌الله سایبری با موضوع "مرگ بر آمریکا" عصر امروز با حضور دکتر حسن عباسی، سعید قاسمی، اسفندیار قره‌باغی، حامد زمانی، پرویز سروری، جمعی از دانشجویان، دانش آموزان، فعالان سایبری و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات لانه جاسوسی آمریکا بر گزار شد.

حضور پرشور جوانان ایرانی به حدی بود که تقریبا نیمی از جمعیت به روی پله ها و بر روی زمین نشسته بودند چند صد نفر نیز بیرون از سالن از طریق ویدئو پروژکتور مراسم را تماشا می کردند.

در ابتدا گروه سرود "ره‌پویان ولایت" که متشکل از نوجوانان و دانش آموزان بود با سرودی ضد آمریکایی به استقبال مدعوین آمدند.

پس از آن این اسفندیار قره باغی شاعر و ترانه سرای پیشکسوت ایرانی که در سال 1360 سرود به یادماندنی "آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو"  را ساخته بود به روی صحنه آمد و برای معرفی اثر جدید خود روبروی حضار قرار گرفت.

وی در این زمینه اظهار داشت: سال 1360 به همت دوست خوبم، آقای حمید سبزواری آهنگ معروف آمریکا مرگ به نیرنگ تو را ساختیم که در یاد همه ماند و حتی حوانان امروزی که در آن ایام نبودند، هم آن را به خوبی می شناسند و ابیاتی از آن را به یاد دارند. کلمات زیبای این شعر هنوز از بین نرفته و نه تنها ارزش های آن هنوز دگرگون نشده بلکه به همان تازگی باقی مانده است.

این موسیقی دان قدیمی ادامه داد: با من تماس گرفتند و برای ساخت سرودی مشابه به همان سرودی که 32 سال قبل ساخته بودم سفارش دادند. وقت هم اندک بود و من دیدم که زمان برای کشیدن ناز شاعر ندارم. از این رو خودم دست به کار شدم و شعری سرودم. در زمان کوتاهی این سرود را آمده کردم امروز برای اولین بار آن را برای شما اجرا می کنم.

وی در ادامه به صورت زنده سرود جدید خود را تحت عنوان "سازش نمی پذیریم" را که بر اساس شعری از محمد شکری‌فرد شاعر جوان هشترودی و آهنگسازی غلامرضا میرزازاده و محمد ملکی‌اصل ساخته شده است، اجرا کرد که با استقبال بی نظیر حضار مواجه شد.

برای دانلود ترانه روی لینک دانلود کلیک بفرمایید


مرگ بر تازیانه ها، تازیانه های بی امان، به گرده های بی گناه بردگان
مرگ بر مرگ ناگهانی صد هزار زندگی، در یکی دو ثانیه، با سقوط علم از آسمان
مرگ بر کشتن جوانه ها، مرگ بر انتشار سم در زلال رودخانه ها
مرگ بر فصاحت دروغ، مرگ بر بوق های بوق، مرگ بر سیم های خاردار و کشتزارهای بیم
مرگ بر گورهای دسته جمعی و بندهای انفرادیِ زمین
مرگ بر بریدن نفس، مرگ بر قفس، مرگ بر شکوه خار و خس، مرگ بر هوس
مرگ بر حقوق بی بشر، مرگ بر تبر، مرگ بر شراره های شر
مرگ بر سفارت شنود، مرگ بر کودتای دور، زندگی باد زندگی او، زنده باد زندگی من تو ما
یک کلام... مرگ بر آمریکا...
مرگ بر ابولهب، مرگ بر یزید و شمر و ابن سعد، مرگ بر زاده ی زیاد
بگو بلند: بیش باد
مرگ بر قطعنامه های بستن فرات، قحط آب، مرگ بر تیر مانده بر گلوی کودک رباب
مرگ بر قطع خنده های روشن علیرضا، مرگ بر گلوله ای که خط کشید روی خاطرات آرمیتا
یک کلام...مرگ بر آمریکا...



حاشیه های برنامه:

* پرچم های زرد رنگ "مرگ بر آمریکا: در دست برخی دانشحویان و دانش آموزان با احتزاز در امده بود.

* به دلیل اختلال در سیستم پخش سالن، مجری برنامه از حضار خواست تا سرود ملی ایران را با صدای بلند بخوانند. حضار نیز ایستاده و یکصدا با برافراشتن پرچم های مرگ بر آمریکا سرود ملی کشورشان را فریاد زدند.

* یکی از حضار بدون هماهنگی و دقیقا در خلال صحبت های مجری، از جای برخواست و شعری زیبا علیه دولت آمریکا خواند که با تشویق و استقبال جماعت حاضر در سالن مواجه شد.

* حضار بارها و بارها و بدون هماهنگی قبلی شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر ضد ولایت فقیه را سر دادند که به دلیل جمعیت بسیار زیاد داخل سالن، صدای بسیار بلندی فضا را در بر گرفته بود.

صدای حامد زمانی نیز پایان بخش برنامه امروز بود. آهنگ "مرگ بر آمریکا" با خوانندگی و آهنگسازی حامد زمانی، تنظیم «امید رهبران»، میکس و مستر «رضا پوررضوی»  و شعر «محمدمهدی سیار» در سالن اجتماعات اجرا شد.

منبع:
مشرق نیوز





تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله و سلم - اسلام ائمه هدی - علیهم السلام - اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت‌ها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه‌داری مدرن و کمونیسم خون‌آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد، و در یک کلمه " اسلام آمریکایی " باشد....

روح الله الموسوی الخمینی



و از وبلاگ حامد زمانی
پایگاه بچه حزب اللهــی های هوادار حامد زمانی
خبر زیر را ببینید:





دانلود ترانه مرگ بر آمریکا حامد زمانی با شعر محمد مهدی سیار 

به گزارش پایگاه بچه حزب اللهی های هوادار حامد زمانی  از  جدیدترین ترانه ضد امریکایی حامد زمانی رونمایی شد.این ترانه ضد امریکایی با همکاری دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه شده است و شعر آن نیز از محمد مهدی سیار میباشد.  این ترانه از مجموعه ترانه های انقلابی و ارزشی حامد زمانی است که هم زمان با سالروز مبارزه با استکبار جهانی روانه شده است .




مرگ بر تازیانه ها ... تازیانه های بی امان به گرده های بی گناه بردگان

مرگ بر مرگ ناگهانی صد هزار زندگی در یکی دو ثانیه با سقوط علم از آسمان

مرگ بر کشتن جوانه ها

مرگ بر انتشار سم در زلال رودخانه ها 

مرگ بر فساحت دورغ 

مرگ بر سیم های خاردار و کشتزارهای مین

مرگ بر گورهای دسته جمعی و بند های انفرادی زمین

مرگ بر بریدن نفس .. مرگ بر قفس  .. مرگ بر شکوه خارو خس ..  مرگ بر هوس .. مرگ بر حقوق بی بشر .. مرگ بر تبر شراره های شر

مرگ بر سفارت شنود 

مرگ بر کودتای دود  ... زنده باد زندگی  او ... زنده باد زندگی  من ، تو  ، ما ...  یک کلام مرگ بر آمریکا

مرگ بر بریدن نفس .. مرگ بر قفس  .. مرگ بر شکوه خارو خس ..  مرگ بر هوس .. مرگ بر حقوق بی بشر .. مرگ بر تبر شراره های شر 

مرگ بر آمریکا ... مرگ بر آمریکا... مرگ بر آمریکا

مرگ بر ابولهب یزدید و  شمر و ابن سعد  مرگ بر زاده زیاد ...  بگو بلند 

مرگ بر قطعنامه های بستن فرات  ... قطع آب  ... مرگ بر تیر مانده بر گلوی کودک رباب

مرگ بر قتل خنده های روشن علیرضا

مرگ بر گلوله ای که خط کشید روی خاطرات آرمیتا

یک کلام ... مرگ بر آمریکا


۰ نظر ۱۲ آبان ۹۲ ، ۱۴:۵۳


کلاه پهلوی به پله آخر رسید


پایان‌بندی سریال با نظر مخاطبان


به گزارش صالحین به نقل از فارس، جمعه دهم آبان ماه با پخش قسمت ۵۴ سریال کلاه پهلوی، دومین ساخته سید ضیاءالدین دری به پایان پخش می‌رسد. در این قسمت رویدادهای سریال در تهران و سامان دنبال خواهد شد و شخصیت‌های سریال به فرجام کارهای خود خواهند رسید. کارگردان و جمعی از بازیگران سریال نیز قرار است پس از پایان پخش قسمت آخر، به صورت زنده و همزمان با مخاطبان این سریال از طریق سایت رسمی گفت و گو کرده و به سوال های آنها پاسخ دهند.

سازندگان سریال به جای اعلام جزئیات اتفاق ها و رویدادهای قسمت پایانی ترجیح دادند تا در این خصوص نظر مخاطبان را جویا شوند. به همین دلیل «نحوه پایان بندی سریال» طی هفته گذشته در سایت رسمی این سریال به بحث و بررسی گذاشته شد و مخاطبان در این خصوص نظرهای جالبی را مطرح کردند. مرگ صمصام و مه لقا، مهاجرت فرخ و شادی به فرانسه، سفر کریم و بلانش به فرانسه و کشته شدن کریم در راه، انتشار کتاب خاطرات بلانش و.... برخی از پیش بینی های مخاطبان درباره پایان کلاه پهلوی است. یکی از مخاطبان سریال کلاه پهلوی درباره انتظار خود از پایان این سریال می گوید: «دوست دارم یک پایان فوق العاده ببینم نه اینکه این با اون ازدواج کنه یکی یکی دیگه رو بکشه و...من اصلا منتظر این چیزها نیستم و دلم یک پایان خیلی خیلی خاص میخواهد...یک پایان ماندگار». مخاطب دیگری اضافه می کند: «من فقط دوست دارم آخر سریال بامرگ یکی از شخصیت های اصلی تمام بشود». بیننده دیگری نیز معتقد است: «صمصام به احتمال زیاد مه لقا را خواهد کشت اما با توجه به محوری بودن نقش فرخ در سریال باید آخرین نفری باشد که سرنوشتش معلوم می شود.حدس زدن سرنوشت او با توجه به اینکه به ذهنیت نویسنده مربوط می شود قدری مشکل است».

به اعتقاد یک بیننده دیگر «قطعا جمع بندی نهایی حول محور شخصیت اصلی و نقش اول داستان یعنی فرخ باستانی شکل خواهد گرفت فرخ که نقش اول فیلم است به نظرم تا پایان داستان خواهد ماند و در دو قسمت آخر تاثیر گذاری بیشتری بر داستان خواهد داشت».

یکی دیگر از بینندگان نیز اعلام کرده است: «من اگه جای نویسنده بودم قصه را با مرگ شادی یا فرخ تمام می کردم. فکرکنم فرخ و شادی به فرانسه بروند ولی آنجا اوضاع قمر در عقرب است. کاش اینجوری میشد که کریم و بلانش در حال فرار از ایران باشند و کریم کشته می شد».

گفت و گوی اینترنتی کارگردان و بازیگران کلاه پهلوی با مخاطبان

همچنین جمعه شب پس از پایان پخش سریال، کارگردان کلاه پهلوی و جمعی از بازیگران آن از طریق سایت رسمی سریال به صورت زنده و آنلاین با مخاطبان این سریال گفت و گو کرده و به سوال های آنها پاسخ خواهند داد. علاقمندان می توانند به بخش «نظرهای مخاطبان» در سایت رسمی سریال به نشانی: www.kolahpahlavi.tv مراجعه کنند و با طرح سوال خود، دقایقی بعد پاسخ آن را دریافت نمایند. سایت رسمی سریال پس از پایان پخش کلاه پهلوی همچنان فعال خواهد بود. همچنین در قسمت ۵۴ «نیکی نصیریان» در نقش دختر ویدا و کریم در یک سکانس ایفای نقش خواهد کرد.


منبع:
http://salehin.ir/index/NewsShow/130485
۰ نظر ۰۹ آبان ۹۲ ، ۲۱:۲۵
رسانه مناظره
بازخوانی مناظره حسن روحانی و هاشم آقاجری در سال 69
آقاجری: آقای روحانی باید بگوید که اگر تکنولوژی همراه با وابستگی بود، ما کدام را انتخاب می‌کنیم؟خط امام(ره) روشن است ولی کارگزاران و سیاستگزاران کنونی آن را منحرف می‌کنند.امام(ره) در آخرین لحظات زندگی خود نیز ضرباتی به اسلام آمریکایی زدند.اگر بازرگان و دکتر یزدی نیز اینجا بودند همانند ایشان از ورود تکنولوژی حمایت می‌کردند.
سرویس سیاسی «فردا»؛ داستان چپ و راست در ایران قصه دور و درازی است. چپ ها به مرور زمان راست شدند و راست ها چپ!
«سایت تاریخ ایرانی» در این زمینه با اشاره به فضای سیاسی آن زمان و ذکر سندی در مورد نگرش فکری دو جناح موارد قابل توجهی را بیان می‌کند که بررسی آن خالی از فایده نیست. در اواخر دهه 60 مناظره ای میان دکتر روحانی رییس جمهور فعلی و هاشم آقاجری از سرشناس ترین نیروهای سازمان مجاهدین انقلاب برگزار می شود. در این مناظره که شرح آن از نظرتان همراه با مقدمه ای می گذرد،هاشم آقاجری دکتر روحانی و جناح راست که وی به آن منتسب بود را به «خمینی زدایی» متهم می کند و با اتخاذ مواضع انقلابی دو آتشه سخنانی را مطرح می کند که امروز با آنها بسیار فاصله گرفته است. این تجربه مشخص در عین عبرت آموزی نشان می دهد که  انقلابیون دو آتشه ای که همه را به انحراف از خط انقلاب متهم می کنند آخر الامر به چه سرنوشتی دچار می شوند. در عین حال مواضع دکتر روحانی هم بسیار جالب توجه است و با توجه به حامیان امروز او نشانه ای از تغییر جایگاه سیاسی محسوب می شود که این هم بسیار عبرت آموز است.

 تعطیلی حزب جمهوری اسلامی در خردادماه ۱۳۶۶ نه پایان اختلافات میان دو طیف اصلی درون حزب که آغاز رسمی شکل‌گیری دو جناح عمدۀ سیاسی در ایران پس از انقلاب بود. این دو جناح سیاسی شناخته می‌شدند، در مبانی نظری و سیاست‌های عملی اختلاف نظرهای فراوانی داشتند. اختلافاتی آنچنان بنیادین که حتی در میانۀ جنگ ایران و عراق نیز حاضر به کنار گذاشتنشان نبودند چنانکه راست‌گرایان، دولت چپ‌گرای دفاع مقدس را آشکارا به باد انتقاد می‌گرفتند و این انتقادات را در میانۀ جدال هشت ساله، در صفحات مختلف روزنامۀ «رسالت» ارگان مطبوعاتی‌شان به چاپ می‌رساندند. این کوبیدن بر طبل اختلافات چنان بالا گرفته بود که امام ناگزیر از دخالت شد و دستور عدم ارسال روزنامه رسالت به جبهه‌های جنگ را صادر کرد.
 
پس از درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی در خردادماه ۱۳۶۸، صف‌بندی‌هایی تازه برای تفکیک هرچه بیشتر این دو دیدگاه متفاوت به مقولۀ انقلاب و نظام تشدید شد و فضای سیاسی کشور را بیش از پیش به سمت دوقطبی شدن رهنمون کرد. هواداران هر دو دیدگاه تلاش می‌کردند نزدیکی خود را به آرمان‌های اولیۀ انقلاب به اثبات برسانند و برای به نمایش گذاشتن تطابق با نظرات بنیانگذار جمهوری اسلامی رقابتی نانوشته میانشان درگرفته بود.
حضور در دانشگاه‌ها و برگزاری جلسات مناظره یکی از فرصت‌هایی بود که چهره‌های شاخص دو جناح سیاسی کشور به هیچ عنوان از دستش نمی‌دانند. همان هنگام بود که سلسله جلسات پرسش و پاسخ پیرامون سیاست خارجی دولت اکبر هاشمی رفسنجانی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد؛ جایی که حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، عضو جامعۀ روحانیت مبارز و از هواداران دولت هاشمی با هاشم آقاجری عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها رودرروی هم قرار گرفتند تا دیدگاه‌های دو جناح متبوع خود را پیرامون دیپلماسی پس از جنگ بیان کنند. مباحث این جلسه اما به بحث سیاست خارجی محدود نماند چرا که اختلاف دیدگاه‌های دو طرف در عرصۀ بین‌الملل نیز ریشه در تفاوت دیدگاه‌های داخلی داشت و ناگزیر هر دو نفر برای توجیه آنچه در مواجهه با قدرت‌های خارجی و عرصۀ بین‌المللی می‌پسندیدند، گریزی به مباحث داخلی نیز زدند.
 
هاشم آقاجری در این مناظره، انقلاب ایران را مشابه انقلاب‌های دیگر کشورها معرفی می‌کند که جایی احتمال «انحراف» دارند و در مواجهه با چنین شرایطی دفاع از «آرمان‌ها» را بر دفاع از «ساختار سیاسی» ارجح می‌داند، حسن روحانی اما نه تنها تشکیک در درستی عمل رهبران نظام را «خطرناک» می‌داند، بلکه دفاع از نظام را از اوجب واجبات دانسته و می‌گوید پذیرش قطعنامۀ ۵۹۸ نیز دلیلی جز این نداشته است. در مواجهه با دنیا، روحانی هوادار وارد کردن تکنولوژی و ایجاد رابطه با همۀ کشورهاست اما هاشم آقاجری می‌پرسد اگر آوردن تکنولوژی به وابستگی بیانجامد آیا باز هم باید به سراغش رفت؟
 
پس از دوم خرداد ۷۶ و ظهور جناح تازۀ اصلاح‌طلب از دل جریان چپ اسلامی بسیاری از دیدگاه‌های راست و چپ جمهوری اسلامی دستخوش تحول شد. بسیاری از راست‌گرایان به ورطۀ جدال با دنیا افتادند و گروه کثیری از چپ‌گرایان که حالا اصلاح‌طلب خوانده می‌شدند، هوادار ارتباط همه‌جانبه و تنش‌زدایی با جهان شدند. در این شرایط عقلای هر دو جناح در مقوله آزادی نسبی در داخل و تنش‌زدایی در خارج به تفاهم‌هایی رسیدند که از دل آن دولت حسن روحانی با شعار اعتدال به عرصه آمد. شاید اکنون که دولت روحانی با حضور وزیرانی از راست و چپ آن روزگار، در پی کاهش تنش با دنیا و گشایش فضای داخلی است، بازخوانی آنچه بر دو جناح سیاسی عمده جمهوری اسلامی گذشت تا به دیدگاه‌های امروزشان برسند، خالی از لطف نباشند.



گزیده‌ای از مناظرۀ روحانی و آقاجری همان زمان در روزنامۀ «رسالت» مورخ پنج‌شنبه، ۶ دی ۱۳۶۹ به چاپ رسید که  بعد از ۲۳ سال  بازنشر می‌یابد. لازم به توضیح است با توجه به اینکه ناشر این مناظره روزنامۀ رسالت بوده، گزینش مطالب، شیوۀ تنظیم و علامت‌های تعجب و سؤال استفاده شده در متن عیناً از این روزنامه نقل شده است:
 
***
 
چهارمین و آخرین جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیرامون تحلیلی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ظهر روز سه‌شنبه با شرکت حجت‌الاسلام حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و دکتر هاشم آقاجری یکی از اعضاء انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها برگزار شد.
 
در این جلسه ابتدا به علت تاخیر دکتر آقاجری، به دو سؤال جلسۀ قبل پیرامون علت پذیرش سفیر کویت پس از اشغال توسط عراق و همچنین تنظیم مواضع ایران در مقابل بحران خلیج فارس به طوری که هم آمریکا و هم عراق نگران باشند توسط دکتر حسن روحانی پاسخ داده شد.
 
وی گفت: روابط ما با کشورهای منطقه به طور میانه‌ای بوده است و با برخی از کشورها روابط خوبی هم نداشتیم. موضع‌گیری‌های کویت علیه ما در برخی مواقع از رژیم عراق نیز بدتر بود و بعد از عراق بدترین روابط را با کویت داشتیم اما معلول تمام این مسائل جنگ تحمیلی بود که پس از آن روابط ما با کشورهایی که متاثر از جنگ بود رو به بهبودی گذاشت و در نتیجه روابط ما با کویت نیز بهتر شد.
 
وی افزود: اشغال کویت را تحمل نمی‌کنیم و اشغال کشوری توسط کشور دیگر را محکوم می‌کنیم. البته نه به خاطر حکام آن بلکه به خاطر حفظ امنیت ملی خودمان. وی گفت: آنچه که موجب شد ما سفیر کویت را بپذیریم ناشی از مواضع بر حق ما مبنی بر محکومیت اشغال کویت و مقابله با دشمنان بود.
 
آقای روحانی ادامه داد: عراقی‌ها درصددند بدانند که در صورت وقوع جنگ تا چه حدی می‌توانند به جبهۀ شرقی خود اطمینان داشته باشند و آمریکایی‌ها هم مدام می‌خواهند از ما بپرسند که آیا شما از عراق حمایت می‌کنید یا نه و این مسائل می‌رساند که مواضع ایران دقیق، حساب‌شده و منطقی بوده و هر در طرف از مواضع ما نگران هستند.
 
آقاجری: تفکر استالینی، تئوری ام‌القراء را مطرح می‌کند
 
سپس دکتر آقاجری در ادامه این جلسه اظهار داشت: در انقلاب ما دو تفکر وجود دارد که دعوای آن بر سر یک سلسله اصول و آرمان‌هاست که معمولاً در انقلاب‌ها این دو تفکر مقابل هم قرار می‌گیرند. تفکری که می‌خواهد وضع موجود را حفظ کند و تفکری که می‌خواهد مبانی انقلابی را حفظ نماید.
 
وی به وجود این دو تفکر در انقلاب شوروی اشاره کرد و گفت: آن‌هایی که تفکر استالینی دارند تئوری ام‌القراء را مطرح می‌کنند و به نظرات خود رنگ و لعاب می‌دهند. در مقابل آن‌ها تفکرات اصیلی وجود دارد که مبنای آن تفکرات امام(ره) است. هیچ فقیهی و هیچ مقام و مسئولی حق ندارد در اصول و آرمان‌های امام(ره) تجدیدنظر کند. وی افزود: ممکن است روزی انقلاب جوشش خود را پشت سر بگذارد و روند دورشونده از آرمان‌ها را شروع کند و در آن صورت آن انقلاب چیزی نیست که امام(ره) پایه آن را گذاشته است.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه سه استراتژی در جهان وجود دارد؛ استراتژی انزواگرایی، استراتژی عدم تعهد و استراتژی ایجاد ائتلاف و اتحادیه‌ها و در ارتباط با این سه استراتژی ۱۶ نقش وجود دارد، گفت: ما باید بدانیم که کدامیک از این نقش‌ها را داریم. انقلاب ما ذاتاً جهانی است و حیات آن به توسعۀ آن بستگی دارد. جهان به سوی یک قطبی شدن به پیش می‌رود و اگر یک استراتژی صحیح را مد نظر قرار ندهیم حتماً حذف خواهیم شد.
 
دکتر آقاجری ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم حتی امنیت ملی خودمان را حفظ کنیم نباید در لاک دفاعی خود برویم و برخلاف نظرات برخی از غرب‌گرایان که در جمهوری اسلامی ایران نیز وجود دارند نمی‌توانیم منزوی باشیم و رادیکالیسم انقلابی شعار منزوی‌ شدن را نمی‌دهد. توسعۀ انقلاب به تمام جهان به هیچ وجه در تضاد با امنیت ملی ما نیست. وی گفت: علی‌رغم در اختیار داشتن برخی از احتیاجات ما توسط برخی از کشورهای جهان سوم ما این‌ها را از کشورهای غربی می‌گیریم.
 
روحانی: اساس اسلام بر ارتباط است نه بر اعتدال
 
در ادامۀ این جلسه دکتر روحانی در مقام پاسخ به سوالات وی گفت: علی‌رغم اظهارات دکتر آقاجری در جهان دو نظام وجود دارد. کشورهایی که بر اساس اداره کردن مردم تشکیل شده‌اند. [...]
 
وی دلیل شکست کشورهای بلوک شرقی را عقب‌ماندگی تکنولوژیکی آنان دانست و گفت: آن‌ها فکر می‌کردند با کشیدن حصار به دور خود و ادعای بی‌نیازی از دیگر کشورها می‌توانند به حیات خود ادامه دهند. خطرناکترین تفکر برای ما تفکر شعاری است و ما آن را قبول نداریم. وی با اشاره به اینکه اصل در روابط خارجی ما ارتباط است و اساس اسلام بر ارتباط است نه بر اعتدال، گفت: در زمان حضرت امام(ره) حتی هم‌اکنون نیز برخی‌ها می‌گویند ما روابط با دولت‌ها را نمی‌خواهیم و روابط با ملت‌ها را می‌خواهیم که این یک تفکر شیطانی است.
 
وی با اشاره به اینکه حفظ نظام بر طبق رهنمودهای امام(ره) و مقام معظم رهبری از اوجب واجبات است و پذیرش قطعنامۀ ۵۹۸ و برخی مسائل دیگر از سوی حضرت امام(ره) فقط برای حفظ نظام بود، تاکید کرد: سخنان امام(ره) جاودانه خواهد بود زیرا بر اساس اسلام گفته شده است ولی اشکال هم‌اکنون بر سر فهم خط امام(ره) است.
 
دکتر روحانی با اشاره به بخشی از سخنان دکتر آقاجری که برخی از سخنان امام(ره) را مبنای استراتژی انقلاب عنوان کرد، گفت: باید تمام بیانات حضرت امام(ره) را مبنای استراتژیکی انقلاب قرار داد نه تکه‌هایی از آن را، ما در نظام جمهوری اسلامی فصل‌الخطاب داریم و باید بحث و بررسی کنیم و هیچ اشکالی هم ندارد اما امام جامعه است که حرف آخر را می‌زند.
 
وی اضافه کرد: رهبری انقلاب در کنار ماست و حضرت امام(ره) بارها بر رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند و هیچکس جز رهبری فعلی صلاحیت نداشت که این وظیفۀ خطیر را برعهده بگیرد. وی گفت: راه و سیر برای ما مشخص است و اگر اختلافی در این سیر پیش آمد ولایت فقیه بهترین مرجع رسیدگی است. کلام او فصل‌الخطاب می‌باشد.
 
وی در پاسخ به گفته‌های آقاجری افزود: اینکه ما بگوییم با بیل و کلنگ یک انقلابی روستایی را برای خودکفایی ایجاد کنیم این یک نظریۀ کاملاً اشتباه است و ما به تکنولوژی احتیاج داریم. ما می‌توانیم در ضمن اینکه تکنولوژی وارد می‌کنیم مسیر آن را نیز در جهت منافع ملی خودمان قرار دهیم. ما نمی‌توانیم بگوییم که احتیاج به سلاح مدرن نداریم و تنها با چوب‌دستی به جلو می‌رویم. در آن صورت شکست ما حتمی است و این تفکرات ویرانگر می‌باشد و اساس انقلاب و اسلام را از بین می‌برد. وی گفت: این تفکر که می‌گویند مثلاً چون با فرانسه ارتباط برقرار کرده‌اید حیثیت خود را فروخته‌اید تفکر ترسوهاست و برای اسلام خطرناک است. وی در پایان گفته‌های خود افزود: هیچ اختلافی میان این دو جناح نیست و اگر اختلافی است بر سر فهم خط امام(ره) به وجود آمده است و تنها مرجع ما مقام معظم رهبری است.
 
آقاجری: انقلابیون همیشه واپس‌گرا معرفی شدند
 
دکتر آقاجری در ادامۀ این جلسه با اشاره به سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر بازرگان و دکتر یزدی نیز اینجا بودند همانند ایشان از ورود تکنولوژی حمایت می‌کردند. انقلاب ما مانند همۀ انقلابات بشری است و صرف اینکه ولایت فقیه دارد هیچ مساله‌ای را عوض نمی‌کند و انقلابات جهان برای حفظ خود به کثیف‌ترین مواضع دست انداخته‌اند. وی افزود: انقلاب شوروی نیز با همان استدلالات آقای روحانی جنبش جنگل را رها کرد و مواضع زشتی را اختیار نمود.
 
وی گفت: من قبول ندارم که دو جناح طرفدار امام(ره) و آرمان‌هایش هستند، فقط به علت وجود جو انقلابی صریحاً نمی‌توانند بگویند که ما مخالف امام(ره) هستیم. وی گفت: خط جامعۀ ما الان یک خط خمینی‌زدایی است. تمام اتهاماتی که به انقلابیون در تمام انقلاب‌ها زدند همانند این سخنان و استدلالات دکتر روحانی است و همیشه آن‌ها واپس‌گرا و عقب‌مانده معرفی می‌شدند. وی گفت: آقای روحانی باید بگوید که اگر تکنولوژی همراه با وابستگی بود، ما کدام را انتخاب می‌کنیم؟ (در این لحظه حضار به نشانۀ اعتراض لحظاتی مانع سخنرانی وی شدند.)
 
وی افزود: مردم ما بیان امام(ره) را انتخاب کرده‌اند نه آن‌هایی که در حوزه‌ها نشسته‌اند. برخی درصددند روح پیام امام(ره) را به عنوان یک امر مبهم در میان انبوه تردیدها بپوشانند و آن را در اختیار گروهی متخصص قرار دهند، تا مثلاً بررسی شود حالت امام(ره) در جامعۀ ما مانند یک سال پس از درگذشت پیامبر اسلام است؟
 
وی اضافه کرد: خط امام(ره) روشن است ولی کارگزاران و سیاستگزاران کنونی آن را منحرف می‌کنند. (خاطرنشان می‌سازد که در این لحظه نیز دانشجویان با فرستادن صلوات به نشانۀ اعتراض دقایقی سخنرانی وی را قطع کردند.)
 
وی در ادامه تاکید کرد: خط خمینی‌زدایی در جامعه حاکم شده است. امام(ره) در آخرین لحظات زندگی خود نیز ضرباتی به اسلام آمریکایی زدند و ایشان می‌دانستند که چقدر این تفکر برای انقلاب خطرناک است.
 
هاشم آقاجری همچنین با یکسان دانستن روند همۀ انقلاب‌های دنیا، به مقایسۀ انقلاب کمونیستی شوروی و انقلاب اسلامی ایران پرداخت و نقطۀ انحراف انقلاب‌ها را اساس ایدئولوژیک آن‌ها دانست. [...] وی در ادامه با طرح چند سؤال مشکوک و مبهم گفت: اگر روزی جمهوری اسلامی از اصول خود منحرف شد آیا آن وقت حفظ آن واجب خواهد بود. وی اضافه کرد: ممکن است شخصی که الان در راس نظام قرار دارد در آینده منحرف شود. در آن صورت آیا حرف او باز هم فصل‌الخطاب است؟ بودن اسم اسلام بر انقلاب و وجود روحانیون در آن مانع از خطرات آفات علیه انقلاب نمی‌شود. من معتقد نیستم که انقلاب باید فقط منافع خود را در نظر بگیرد. هیچ کشوری نبوده که تکنولوژی را وارد کند و بتواند استقلال خود را نیز حفظ کند.
 
وی گفت: تکنولوژی در زمان شاه هم بود ولی چرا شاه موفق نشد. سقوط شاه در محتوای خط مشی او بود و شاه فکر می‌کرد که با وارد کردن تکنولوژی و اتخاذ الگوی غربی می‌تواند قدرت چهارم جهان شود.
 
وی در پایان سخنان خود گفت: تا موقعی که شما ملزومات و احتیاجات مردم را از خارج و به قیمت ارزان وارد می‌کنید دیگر کشاورز نمی‌تواند فعال باشد و تا موقعی که زمین‌خواران همچنان سلطه دارند نمی‌توانید مدافع کشاورز و کارگر باشید.
 
 روحانی: اگر از تکنولوژی عقب بمانیم، در آینده مسئولیم
 
دکتر روحانی در مقام پاسخ به سخنان دکتر آقاجری گفت: ایشان حرف تازه‌ای نزدند اما من چند نکته را تذکر بدهم. انقلاب ما با انقلاب‌های دیگر فرق دارد. انقلاب ما دارای معنویت است و بر اساس معنویت است و این تفکر بسیار خطرناکی است که بگوییم انقلاب ما نیز مشمول قانون‌بندی دیگر انقلاب‌هاست. وی افزود: نکتۀ دیگری که بسیار خطرناک است و ایشان به آن اشاره کردند این بود که قرآن را تحریف شده دانستند و گفتند در طول تاریخ بر آن زنگار نشسته است.
 
دکتر روحانی افزود: یکی از مسائل مهمی که ایشان به آن اشاره کردند این بود که رهبری انقلاب نیز ممکن است منحرف شوند. این نیز یکی از مسائل بسیار خطرناک است و اینگونه حرف‌ها تمام ایمان و انقلاب را به زیر سؤال می‌برد. هرچند هر بشری ممکن است خطا کند ولی آن کسی که برای رهبری برگزیده شده است ایمان و منطق برایش ملکه شده است و برای یک روز مبادا نیز مجلس خبرگان در نظر گرفته شده است.
 
وی گفت: اگر ما گفتیم سخن ولایت فقیه که مطاع است، ممکن است اشتباه باشد، این به زیر سؤال بردن امام(ره) و حیثیت انقلاب است. بر طبق این سخن، امام(ره) نیز ممکن بود اشتباه کند؟ پس آیا باید بیانات ایشان را شبهه‌ناک کنیم؟ و با احتمال اینکه روحانیون هم ممکن است اشتباه کنند آن‌ها را کنار بزنیم؟ چه نتیجه‌ای می‌خواهیم بگیریم که بگوییم رهبر ممکن است منحرف شود، روحانیون هم ممکن است منحرف شوند... شاید می‌خواهند بیانات و سخنان آن‌ها را خدشه‌دار کنند؟ وی تاکید کرد: رهبری، مجلس و دولت ما هیچ‌وقت راضی و حاضر به دادن امتیاز به کسی نیستند و هیچ‌وقت حاضر به فدای استقلال ما در برابر تکنولوژی خارجی نمی‌باشند.
 
وی گفت: یک عده افراد دچار تخیل شده‌اند و صورت مساله‌ای را که اصلاً واقعیت ندارد مطرح می‌کنند و جامعه را دچار اغتشاش می‌نمایند. این تفکر جامعه را وادار می‌کند که به هر چیزی شک کنند، حتی نسبت به رهبری. ما این را خطرناک می‌دانیم و هر کسی که این‌ها را در جامعه القاء کند نیز خطرناک است و معلوم نیست صاحبان این تفکر چه اهدافی دارند؟!
 
دکتر روحانی افزود: اگر ما دنبال راهی برویم که از تکنولوژی عقب بمانیم در آینده مسئول خواهیم بود. ما می‌گوییم توسعه و انقلاب با هم امکان دارد ولی برخی با طرح سوالاتی القاء نکنند که میان توسعه و پیشرفت و حفظ انقلاب تفاوت وجود دارد.
 
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: هیچ فرقی چه در زمان حضرت امام خمینی(ره) و چه در زمان کنونی با رهبری مقام معظم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سیاست‌های ما به وجود نیامده است و آن‌هایی که درصدد القاء چنین شبهه‌ای می‌باشند شیاطین هستند.
۰ نظر ۰۹ آبان ۹۲ ، ۰۶:۴۸