نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

در مهندسی افکار عمومی،
علاوه بر تنوع رسانه ها،
هم افزایی
در اقناع مخاطبِ هوشمند نیز،
لازم است.

کلمات کلیدی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است


تعزیه و ظرفیت های آن در نگارش فیلم

بررسی اَشکال اجرایی تعزیه


و ظرفیت­های آن در نگارش فیلم­نامه

حمید تلخابی



اشکال اجرایی تعزیه

اگرچه اشکال اجرایی تعزیه چندان به متن نوشته شده متکی نیستند، درعین­حال تمام عناصر تشکیل­دهندۀ نمایش کامل، همچون آواز، حرکت موزون، موسیقی و کلام را در بر دارند. این اشکال که بافت ساختاری درونی و بیرونی تعزیه را سروسامان و شکل می­بخشند، به صورت کلی عبارتند از:


1. جهان­بینی تعزیه

جهان­بینی تعزیه گویای مبارزۀ جاودان میان نیکی در بدی، بودن در نبودن، حضور در مرگ و بالأخره حماسۀ پیروزی در مرگ است. در تعزیه، مرگ پایان انسان نیست و انسان بزرگ­تر از دنیاست و حیات او ادامه دارد. (یاری، 1376)
مضمون تعزیه، رویارویی دو نیروی خوب و بد، خیر و شر، نیکی و بدی، و نور و ظلمت است؛ بنابراین، تعزیه به عنوان یک هنر دینی، طرحی ثابت و داستانی مختص به هنرهای دینی دارد که در همۀ مذاهب و در انواع هنرهای دینی تقریباً به­طور همسان وجود دارد.
این جهان­بینی از جشن­ها و مراسم باروری، که قرن­ها پیش از میلاد مسیح در ایران و میان دو رود و در تمام آسیای غربی رسم بوده، نشأت گرفته است. آیین­ها، که برای برانگیختن نیروی زایندۀ طبیعت به پا می شد، در آغاز فصل کشاورزی به بازی­هایی انجامید که مرگ و زندگی دوبارۀ طبیعت و ازدواج نیروهای بارور را نمایش می­داد. این نشانه­ها در عَلم و کتل یا تابوتی چوبی که حرکت داده می­شود، به چشم می­آید. این تمثیل­ها مفهوم اخلاقی ندارند و باید به معنای طبیعی آنها - یعنی برکت و فراوانی - توجه کرد. در دنیای باستان هر ازدواج اشاره­ای به این ازدواج مقدس داشت که به باروری می­انجامید. در اعراب پیش از اسلام، دختر و پسر جوان را سبزه می­پوشاندند که علامت برکت و کشاورزی بود. (نظرزداه، 1384، ص173)
به ­طور خلاصه، می­توان اندیشه­های غالب در تعزیه را چنین برشمرد: همۀ روزها عاشوراست و همۀ زمین­ها کربلا؛ مرگ پایان انسان نیست؛ انسان بزرگ­تر از دنیاست؛ انسان ادامه دارد؛ حضور مرگ، بودن در نبودن و پیروزی در شکست؛ شفاعت. (یاری، 1376)


2. گفتار

گفتار در تعزیه باعث برقراری ارتباط بین شخصیت­ها و بروز جهان درونی آنها نمی­شود؛ چرا که آنها به دو جهان تعلق دارند. این دو نیروی متخاصم - مطلق خوبی و مطلق بدی- آن­قدر از هم دورند که هیچ­گاه امکان گفت­وگو میسر نمی­شود. اگر مکالمه­ای صورت می­پذیرد، میان­گروهی است؛ اولیا با هم و اشقیا با هم. بعضی «شیوۀ مکالمه­نویسی در تعزیه را «دیالوگ­نویسی کر» می­نامند؛ یعنی گفت­وگوی دو تن یا دو گروه که به یکدیگر گوش نمی­دهند و همدیگر را درنمی­یابند؛ زیرا در دو جهان متنافر حق و باطلند. در این نوع دیالوگ­نویسی با استفاده از روش متون حماسی، هر نوع تبادل دیالکتیک مابین آدم­ها و موقعیت آنها حذف شده است.» (همایونی، 1380، ص255)


3. موسیقی

نقش موسیقی از راه آواز در تعزیه بسیار حساس و دقیق است. خوانندۀ اشعار تعزیه با صدای خوش باید در دل عزاداران و تماشاچیان نفود کند و تمام نکات و ظرایف دستگاه­ها و مقام­های موسیقی را رعایت کند. «هر شخصی پیوسته آواز خود را در پردۀ مخصوصی از موسیقی می­خواند: حر برای اظهار شجاعت و رجزخوانی در چهارگاه می­خواند؛ نسوان در همایون و شوشتری. آوازها همیشه ساده بود و سازی با آنها جفت می­کردند؛ مخصوصاً در بیات و دشتی.» (نظرزاده، 1384، ص167)
موسیقی غیرآوازی تعزیه شامل سروصدای موزونی بود که جمعاً به نسبت احتیاج هر صحنه تقویت­کننده و گاه بیان­کنندۀ حس کلی آن صحنه بود و یادآور موسیقی جنگی بود و جنبۀ تقویت­کنندۀ محرک آن، یک حالت القایی دیگر به صحنه­ها می­افزود.
هم­سرایی نوحه­خوانان از یک طرف و هم­صدایی کوس و شیپور و سنج از طرف دیگر، گاه لحظه­های اندوه­آور جدایی و شکست و اسارت را در صحنه­های رزمی تجسم می­کرد و صحنه­های غم­انگیز با نواختن یک نوای سوزناک مؤثرتر می­شدند؛ بااین­همه، در اغلب موارد، این سازهای اصلی یکدیگر را همراهی می­کردند.
در نگاهی کلی می­توان چنین جمع­بندی کرد:

۰ نظر ۲۸ مهر ۹۳ ، ۱۶:۱۱
  • بیسفون ایرانی
  • واتساپ ایرانی
  • جایگزینی دیگر برای واتساپ
 

بیسفون
          بیستاک
ارتباطات
رایگان





۱۰۹
حجم
۹٫۱ مگابایت
نسخه
1.1.3

بیسفون screenshot



بیسفون screenshotبیسفون screenshot 







بیسفون screenshotبیسفون screenshot

بیسفون یک برنامه ارتباطی برای گوشی‌های هوشمند شماست! استفاده از بیسفون ساده بوده و طراحی آن با تاکید بر استفاده روزانه بهینه شده است.


در بیسفون شما می‌توانید:
- با دوستان و آشنایان خود از پیام‌های متنی و چندرسانه‌ای، گروه‌ها و تماس‌های اینترنتی به صورت کاملا رایگان، نامحدود و با کیفیت بالا لذت ببرید.
- نیازی به اضافه کردن دوستان خود ندارید، تمام دوستان شما که از بیسفون استفاده می‌کنند، به طور خودکار در لیست ارتباطات شما اضافه خواهند شد.
- به راحتی دوستان خود را دعوت کنید تا به بیسفون بپیوندند.
- پیغام‌های آفلاین بفرستید، بیسفون پیام‌های شما را وقتی دوستانتان دوباره آنلاین شوند، به مقصد می‌رساند.

تغییرات اخیر

- بهبود قابلیت‌های گروه
- قابلیت به اشتراک گذاری عکس پروفایل
- افزایش سرعت ارسال پیام و عکس

دسترسی‌ها
  • خواندن کارت حافظه
  • موقعیت مکانی دقیق (مبتنی بر GPS و شبکه)
  • موقعیت مکانی تقریبی (مبتنی بر شبکه)
  • دسترسی سرویس بر بستر وب گوگل
  • تغییر یا حذف محتویات کارت حافظه
  • ترسیم مجدد مسیر تماس‌های خروجی
  • دریافت پیام‌های نوشتاری (پیامک)
  • مطالعه داده‌های گزارش حساس
  • ممانعت از به خواب رفتن دستگاه
  • خواندن وضعیت تلفن و شناسه
  • اصلاح تنظیمات سیستم
  • بازیابی برنامه‎های در حال اجرا
  • دوربین
  • تغییر تنظیمات صوتی
  • ضبط صدا
  • کنترل لرزش
  • یافتن حساب‌ها در دستگاه
  • استفاده از حساب‌ها در دستگاه
  • افزودن یا حذف حساب‌ها
  • ایجاد حساب‌ها و تنظیم گذرواژ‌ه‌ها
  • اصلاح مخاطبین شما
  • خواندن مخاطبین شما
  • مشاهدهٔ اتصالات Wi-Fi
  • مشاهدهٔ اتصالات شبکه
  • دسترسی کامل به اینترنت


۰ نظر ۱۸ مهر ۹۳ ، ۲۱:۴۹
نقد شهر موش های برمند


دوستان سلام
نقد دریافتی شهر موشه را تقدیمتان می کنیم

و منتظر نظرتان هستیم


دوستان شهر موشهارو دیدن؟

شهر موش ها چ یکش چ دوش بر اساس تورات تحریفی ساخته شده
موش : یهود
گربه : دشمن یهود
تو یک، گربه کنار رودخونه پیدا میشه موش ها نابودش میکنن میرن ب ی مدینه فاضله برسن!
تو دو : بچه گربه، سبد، رودخانه! شبیه داستان حضرت موسی نیست؟
کلنل امنیت رو تو پنج گوشه شهر برقرار میکنه! دقت کنید پنج! ستاره پنج پر!
باور نمیکنم این مجوز دادن ها اتفاقی و از سهل انگاری باشه
ب صورت جهادی دارن فرهنگ رو میترکونن...
دقت کردید که :

توی فیلم شهر موشها زنها حجاب ندارن!؟!؟
گربه ها میتونن مست کنن برقصن و آواز بخونن؟
مدرسه دختروپسر جدا نیست؟!؟!
دخترو پسر راحت عا شق هم میشن و با هم دوست میشن؟
تو رستورانشون یه دختره داره پیانو میزنه و میخونه؟
زن و مرد هی جلوی دوربین همدیگرو بغل میکنن؟!!
پسر گیتار میزنه و دوست دخترش آواز میخونه؟!!
همه با هم میزنن و میرقصن؟!!

روی ذهن بچه های ما کار میکنن و ما تشویقشون میکنیم....
خانم مرضیه برومند چرا!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟




شما هم نظرتان را بفرستید


نقد از شما
انتشار از
نقد رسانه
naghderasaneh.blog.ir
۱ نظر ۱۶ مهر ۹۳ ، ۰۰:۱۶
رسانه انار
ناشتای صبح جمعه


از حضرت موسى بن جعفرعلیه السّلام مروی است که

هر که یک انار در روز جمعه ناشتا بخورد

تا چهل روز دلش را نورانى گرداند

و اگر دو انار بخورد تا هشتاد روز

و اگر سه انار بخورد تا صد و بیست روز

 وسوسه شیطان را از او دور گرداند
و هر که وسوسه شیطان از او دور گردد
معصیت خدا نکند
و هرکه معصیت‏ خدا نکند داخل بهشت شود.
http://ths.parsijoo.ir/th?id=5aea8793ee3e7640efa81325c5dae


 رسانه ی انار

هر انار ناشتا٬
چهل روز
نورانی شدن دل
 تا دو انار

سه انار ناشتا دوری از وسوسه شیطان و...
چهاردهمین عمل مستحبی از اعمال روز جمعه در مفاتیح الجنان محدث بزرگ شیخ عباس قمی رحمه الله





30 عمل مستحبی روز جمعه

اعمال روز جمعه:


‏ 1- در نماز صبح در رکعت اوّل سوره ی جمعه و در رکعت دوّم سوره ی توحید بخواند.

 2- بعد از نماز صبح پیش از آن که سخن بگوید این دعا را بخواند تا کفّاره گناهان او از این جمعه تا جمعه دیگر باشد : ((اَللّهُمَ‏ ما قُلْتُ ‏فى‏جُمُعَتى‏ هذِهِ مِنْ قَوْلٍ، اَوْ حَلَفْتُ فیها مِنْ حَلْفٍ، اَوْ نَذَرْتُ‏ فیها مِنْ نَذْرٍ، فَمَشِیَّتُکَ بَیْنَ یَدَىْ ذلِکَ کُلِّهِ، فَما شِئْتَ مِنْهُ اَنْ یَکُونَ کانَ، وَ ما لَمْ تَشَأْ مِنْهُ لَمْ یَکُن، اَللّهُمَّ اغْفِرْ لى‏ وَ تَجاوَزْ عَنّى‏، اَللّهُمَّ مَنْ‏ صَلَّیْتَ عَلَیْهِ، فَصَلوتى‏ عَلَیْهِ وَ مَنْ لَعَنْتَ فَلَعْنَتى‏ عَلَیْهِ)): خدایا هر گفتارى که در این روز جمعه‏ام گویم یا سوگندى که در آن خوردم یا نذرى که در آن کردم پس در تمام آنها ‏مشیت و اراده تو پیش از همه آنها است آنچه از آن بخواهى مى‏شود و آنچه‏ نخواهى نمى‏شود خدایا مرا بیامرز و از من ‏بگذر خدایا هرکه را تو رحمت براو فرستادى پس رحمت من هم بر او باد و هرکه را تو از رحمتت دور کردى پس لعنت من هم بر او باد . و اَقَلاًّ در هر ماهی یک مرتبه این عمل را به جا آورد . روایت است که هر که بعد از نماز صبح در روز جمعه بنشیند و مشغول تعقیب باشد تا آفتاب طلوع کند در فردوس اعلى هفتاد درجه براى او بلند گردانند.

 3- روایت ‏است‏که هرکه بعد از نماز ظهر و نماز صبح در روزجمعه‏ و غیر جمعه بگوید : ((اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ))؛ خدایا درود فرست بر محمّد و آل محمّد و فرج ایشان را نزدیک گردان؛‏ نمیرد تا حضرت قائم علیه السّلام را دریابد و اگر صد مرتبه این صلوات را بخواند حقّ تعالى شصت حاجت او را برآورد ؛ سى حاجت از حاجات دنیا و سى حاجت از حاجات آخرت.

 4- بعد از نماز صبح سوره ی الرّحمن را بخواند و بعد از: (( فَبِأىِّ آلآءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ )) : پس کدامین نعمت از نعمت های پروردگارتان را تکذیب می کنید ، بگوید: { لا بِشیءٍ مِنْ آلآئکَ رَبِّ اُکَذِّبُ } : پروردگارا هیچ کدام از نعمت های تو را تکذیب نمی کنم.

 5- شیخ طوسى‏ رحمه الله فرموده که سنّت است بعد از نماز صبح روز جمعه، صد مرتبه سوره ی توحید را بخواند و صد مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستد و صد مرتبه استغفار کند و هر یک از این سوره‏ها را بخواند : نساء، هود، کهف، صافّات، الرّحمن.

 6- سوره ی اَحْقاف و مؤمنون را بخواند. از حضرت صادق ‏علیه السّلام مروی است که هر که در هر شب جمعه یا هر روز جمعه سوره ی اَحْقاف را بخواند ترسى در دنیا به او نرسد و از فَزَعِ اکبر قیامت ایمن گردد و نیز فرموده هر که خواندن سوره ی مؤمنون را در هر جمعه مداومت نماید، خداوند تعالى ختم فرماید اعمال او را به سعادت و منزل او در فردوس اَعْلى‏ با پیغمبران و مرسلین باشد.


 7- سوره ی قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِرُونَ را پیش از طلوع آفتاب ده مرتبه بخواند و دعا کند تا دعایش مستجاب شود و روایت شده که حضرت امام زین العابدین‏علیه السّلام چون صبح روز جمعه مى‏شد آیه الکرسى مى‏خواند تا ظهر و چون از نمازها فارغ مى‏شد شروع مى‏کرد به خواندن سوره ی اِنَّا اَنْزَلْناهُ و بدان که از براى خواندن آیه الکرسى عَلَى التَّنْزیلِ در روز جمعه فضیلت بسیار روایت شده است.


 8- غُسل جمعه کند و آن از سنّت های مؤَکَّده است. و روایت شده که حضرت رسول ‏صلى الله علیه و آله به حضرت امیرالمؤمنین ‏علیه السّلام فرمود : یا على در هر جمعه غسل کن اگر چه باید که قوت روز خود را بفروشى و آب بخرى و غسل کنى و گرسنه بمانى زیرا که هیچ سنّتى بزرگ تر از این نیست . و از حضرت‏ صادق ‏علیه السّلام منقول است که هرکه در روز جمعه غسل کند و این دعا را بخواند: اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ‏ اَللّهُمَ‏ صَلِ‏عَلى ‏مُحَمَّدٍ وَ آلِ ‏مُحَمَّدٍ وَاجْعَلْنى‏ مِنَ التَّوَّابینَ واجْعَلْنى‏ مِنَ المُتَطَهِّرینَ :‏ گواهى دهم که معبودى جز خداى یگانه نیست که شریکى ندارد و گواهى دهم که محمّد بنده و رسول‏ او است خدایا درود فرست بر محمّد و آل محمّد و مرا از توبه کنندگان و پاکیزه شدگانم قرارده ؛ ‏ براى او طهارتى باشد تا جمعه ی آینده یعنى از گناهان پاک ‏شود یا اعمال او با طهارت معنوى و مقبول واقع شود و احوط آن است که تا ممکن شود غسل جمعه را ترک نکنند و وقت آن بعد از طلوع فجر است تا زوال آفتاب و هر چه به زوال(ظهر شرعی) نزدیک شود به تر است.

 9- سر را به خَطمى بشوید که از پیسى و دیوانگى امان مى‏بخشد.

 10- ناخن و شارب را بگیرد که فضیلت زیاد دارد و روزى را زیاد مى‏کند و تا جمعه ی دیگر از گناه پاک مى‏کند و از دیوانگى و خوره و پیسى امان مى‏بخشد و در آن حین بخواند : بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ على‏ سُنَّهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ . و در گرفتن ناخن ابتدا از انگشت کوچک دست چپ شروع کند و به انگشت کوچک دست راست ختم کند و در گرفتن ناخن هاى پاى خود نیز این چنین کند، سپس ریزهاى ناخن را دفن کند.

 11- بوى خوش به کار برد و جامه‏ هاى پاکیزه خود را بپوشد.

 12- تصدّق کند که بر طبق روایتى صدقه در شب جمعه و روز آن هزار برابر اوقات دیگر است. 13- براى اهل و عیال خود چیز نیکو و تازه ای از میوه و گوشت بخرد تا به آمدن جمعه شاد شوند.



  14- خوردن انار :
هنگامی که ناشتا است انار بخورد و هفت ‏برگ کاسنى پیش از زوال (ظهر شرعی) بخورد.

 از حضرت موسى بن جعفرعلیه السّلام مروی است که

هر که یک انار در روز جمعه ناشتا بخورد تا چهل روز دلش را نورانى گرداند

و اگر دو انار بخورد تا هشتاد روز

و اگر سه انار بخورد تا صد و بیست روز

 وسوسه شیطان را از او دور گرداند
و هر که وسوسه شیطان از او دور گردد
معصیت خدا نکند
و هرکه معصیت‏ خدا نکند داخل بهشت شود.


 و شیخ درمصباح فرموده فضیلت بسیار روایت شده در خوردن انار در روز جمعه و در شب آن .


۱ نظر ۱۱ مهر ۹۳ ، ۰۷:۲۹

ذولقرنین

کتاب" ناگفته های ذوالقرنین" دربردارنده حقایقی ناب از تاریخ انبیاء برگرفته از قرآن کریم، انجیل برنابا و کتاب د انیال نبی(ع) و اسفار تورات می باشد. نقاط کوری را که استعمار تعمدا در باب این شخصیت قرآنی یعنی ذوالقرنین ایجاد کرده است را مطرح و با حل چالش هایی که در اذهان پاک و مذهبی تمامی انسانهای جویای حقیقت ناب انبیاء، نوعی بدبینی به تاریخ قبل از اسلام ایران پدید آمده را پاک و روشن نموده و با وحدت انبیاء و کلام ایشان نقش اهل بیت عصمت را در روشن سازی این حقایق به ظهور می رساند.

ذوالقرنین به واسطه دانیال نبی (ع) ملقب به این نام می شود و با اطاعت از وحی که برایشان نازل می گردیده است ، جهان را به یکتا پرستی دعوت کرده و در این راه به شهادت می رسد.

تلفن نویسنده برای سفارش:

شهاب ایروانی 09172450353


نقد رسانه خوانندگان کتاب" ناگفته های ذوالقرنین"را دعوت میکند تا نقدشان را ارسال کنند

نقد ازشما

انتشار ازنقد رسانه

۰ نظر ۰۵ مهر ۹۳ ، ۱۶:۵۲