نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

نقــد رســــانــه

باز مهندسی افکار عمومی در باز نشر اخبار رسانه ای

در مهندسی افکار عمومی،
علاوه بر تنوع رسانه ها،
هم افزایی
در اقناع مخاطبِ هوشمند نیز،
لازم است.

کلمات کلیدی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۸ مطلب در بهمن ۱۳۹۱ ثبت شده است



کاندیدایی که از بسم‌الله تاکتیک فوتبال در می‌آورد


اگر رئیس‌جمهور شوم،
تاجیکستان، ارمنستان و آذربایجان
را به ایران (بدون خون ریزی) برمی‌گردانم!


«ناشناخته بودن من برای دنیاست که یکی از مهم‌ترین پارامترهای نظام است. همان‌طور که وقتی رهبر معظم، انقلاب را به دست گرفتند دنیا شناخت زیادی از ایشان نداشت. به همین ترتیب ناشناخته بودن من باعث می‌شود دشمنان نتوانند برای ما برنامه‌ریزی کنند.»

آیت الله محمد باقر خرازی



به گزارش تریبون مستضعفین، آیت‌الله سید محمدباقر خرازی روز گذشته اعلام کرد کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. وی فرزند آیت‌الله سید محسن خرازی (عضو مجلس خبرگان رهبری) است و برادرش محمدصادق و عمویش کمال خرازی است که در حوزه سیاست خارجی تجربه بسیار دارند. خواهرش با فرزند رهبری (مسعود خامنه‌ای) ازدواج کرده است.


۱ نظر ۲۴ بهمن ۹۱ ، ۱۷:۱۲

وبلاگ نقد رسانه

به بهانه ی رفع سانسور های جدید

و پخش و تکرار  برنامه آگهی

کنکور آسان است


در بعضی شبکه های تلویزیونی!؟!؟


***************

*****

هرکه پولش بیشتر صاحب رسانه ملی

یا دانشگاه ملی

چه با آگهی چه برنامه آگهی

و چه مشارکتی

مهم نیست؛ بی خیال!!

******

مصلب زیر را از با ذکر منبع بازتاب می دهد

************************

*****************

************

۰ نظر ۲۴ بهمن ۹۱ ، ۱۵:۵۵
سبک زندگی اسلامی را در این کتاب بیاموزید
کتاب مفاتیح الحیات، اثری گرانقدر از آیت الله العظمی جوادی آملی که از آن به عنوان جلد دوم مفاتیج الجنان یاد می‌کنند، در مدت ۹ماه به چاپ شصت و هشتم رسید.

کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات، آخرین اثر آیت الله جوادی آملی است که در ۷۷۶ صفحه و با همکاری جمعی از اساتید حوزه علمیه قم ، توسط انتشارات مرکز علوم وحیانی اسرا به چاپ رسیده است.

مفاتیح الحیات بعد از دو سال کار تحقیقاتی یک تیم بیست ‌نفره و با پیگیری‌های آیت‌الله جوادی آملی برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال جاری رونمایی و در همان ۱۰ روز نایاب شد.

آیت‌الله جوادی آملی سالهای گذشته در خطبه‌های نماز جمعه قم عنوان کرده بود، باید کتابی برای پیمودن مسیر زندگی در این دنیا تدوین شود و ایشان از همان زمان وعده نوشتن کتابی با عنوان مفاتیح الحیات را داده و بارها عنوان کردند، کتاب مفاتیح الجنان مسیر رسیدن به بهشت و رضوان الهی را برای مسلمانان ترسیم می‌کند و مفاتیح الحیات مسیر زندگی در این دنیا را نشان خواهد داد.

در راستای تالیف مفاتیح الحیات، بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب استفاده شده که برخی از آنها در چندین مجلد است.

بهره گیری از ۱۵۰۰ روایت و ۳۰۰ آیه از قرآن در تالیف مفاتیح الحیات

برای نگارش این کتاب، در ابتدا ۶ هزار روایت مورد بررسی و پس از حذف برخی از روایات تکراری، هزار و ۵۰۰ روایت مورد استفاده قرار گرفت و همچنین از ۳۰۰ آیه قرآن که به مضامین اجتماعی اشاره دارد در تالیف مفاتیح الحیاه استفاده شده است.

آیت​الله جوادی آملی در مقدمه نسبتا طولانی این کتاب که به عناصر محوری مضامین کتاب اشاره داشت؛ آورده است: این کتاب یادآور حیات صدر و ساق جهان هستی است که مرگ در آن یافت نمی‌‌شود و اگر رخداد ناملایمی را مردن می‌گویند به لحاظ فراق محدود است و گرنه هر موجودی در راه رسین به مقصد است؛ با رهنمودهای این کتاب می‌توان از کوشش برای زنده شدن و زنده​ماندن هجرت کرد و به جوشش برای مشاهده زندگی موجودات رسید.

۱ نظر ۲۱ بهمن ۹۱ ، ۲۳:۵۸
تغییر سبک زندگی به روش صدا و سیمای فارس
 
بررسی بیماری پروستات با حضور کارشناس - مجری زن!

چه اصراری است که بیمار جوان یا پیرمرد 50 یا 60 ساله ای که می خواهد از سوزش محل ادرار، بزرگی پروستات، مشکلات خاص در لحظات ارتباط با همسر و دیگر مورادی که جای بیان آن نیست(!) درد دل کند، با مجری محترم و جوان زن برنامه روبرو شود؟

شیرازه، تغییر سبک زندگی چیزی نیست که یک شبه و یک ساله اتفاق بیافتد. رسانه ها بویژه تلوزیون در این بین نقش اساسی ایفا می کنند. 

بارها شیرازه در خصوص عملکرد صدا و سیمای مرکز فارس مطالبی را منتشر کرده است. از نقد بی پیرایه تا تقدیر از عملکردهای مثبت این مرکز.

بعد از 24 ساعته شدن این شبکه و برای تامین و پر کردن ساعات پخش برنامه هایی در این مرکز تولید شده و می شود که بسیاری از آن ها جای تقدیر دارد.

یکی از این برنامه های مفید و کاربردی و البته پربیننده شبکه فارس، برنامه هایی است که در حوزه سلامت و درمان به صورت زنده پخش می شود.

لحظات نگارش این سطور، برنامه ی "پزشک شما"در حالی از شبکه فارس پخش می شود که همزمان شبکه کردستان و شبکه سراسری شما نیز این برنامه را با موضوع بررسی بیماری های پروستات پوشش مستقیم داده اند.


۰ نظر ۱۸ بهمن ۹۱ ، ۰۱:۰۸

  رسانه هاى رحمانى و رسانه هاى شیطانى

 (أَ لَم تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السّماءِ تُؤْتی أُکُلَها کُلّ حینٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ یَضْرِبُ اللّهُ اْلأَمْثالَ لِلنّاسِ لَعَلّهُمْ یَتَذَکّرُونَ وَ مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبیثَةٍ اجْتُثّتْ مِنْ فَوْقِ اْلأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ).[1]

نیاز به رسانه‌ها، همانند نیاز به زبان است. رسانه‌ها نقش زبان جامعه را ایفا می‌کنند. همان گونه که زبان، یک نعمت بزرگ الهی است که وجود آن صدها و هزاران نیاز ارتباطی انسان را تأمین می‌کند، رسانه‌ها در زندگی اجتماعی همین نقش حیاتی را دارند و نیازهای ارتباطی جامعه را پاسخ می‌گویند.
در روابط فرد ـ فرد و جوامع کوچک، «زبان» ابزار ارتباطی افراد بوده و هر گونه اقدام مثبت و منفی به واسطه‌ی آن ظهور و بروز می‌کند. امّا متناسب با بزرگ شدن جامعه‌ها و قلمرو ارتباطات و پیدایش «جامعه واحد جهانی» ابزارها تحول یافته و زبان هم بزرگتر و متنوع‌تر و به اصطلاح «درازتر»، «بلندتر» و «تندتر» شده است. زبان و بیان، یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی است که قرآن مجید در کنار «آموزش قرآن» و «خلقت انسان» از آن یاد کرده است.

(الرّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ اْلإِنْسانَ عَلَّمَهُ الْبَیانَ) [2]؛
«خدای رحمان، قرآن آموخت، انسان آفرید و به او بیان آموزش داد».
مثلث «قرآن»، «انسان» و «بیان» سه نعمت آسمانی است که هر سه در رحمت بیکران الهی ریشه دارد. قرآن «پیام» است و انسان «گیرنده پیام» و بیان «ابزار پیام‌رسانی» است و خداوند رحمان «مبدأ فرستنده» این پیام محسوب می‌شود. هدف پیام‌رسانی الهی، فراخوانی انسان‌ها به «معرفت»، «عبادت الهی» و «عدالت اجتماعی» است.
آگاهی از قوانین خلقت، آگاهی از روند عمومی آفرینش، ضروت هماهنگی انسان با نظام جهان، بهره‌گیری درست از نعمت‌های الهی، شناخت آیات او و حرکت در مدار فرمان او، هدف این پیام رسانی است.
واژه‌های بیان، قول، کلام، قلم، هدایت، ابلاغ، لسان، صدق و کذب، امر و نهی و غیره، ابعاد کار رسانه‌ها را روشن می‌سازد. امیرمؤمنان علی(ع) ده ویژگی زبان را ضمن حدیثی برشمرده است. که این ده ویژگی در رسانه‌ها هم جلوه می کند:
«انَّ فی الانسان عشرُ خصال یظهرها لسانه. شاهدٌ یخبر عن الضمیر و حاکمٌ یفصِل بین الخطاب و ناطقٌ یردّ به الجواب و شافعٌ یدرک به الحاجة و واصفٌ یعرف به الاشیاء و امیرٌ یأمر بالحَسَن و واعظٌ ینهی عن القبیح و مُعزٌّ تَسکن به الاحزان و حامدٌ تجلی به الضغائن و مونقٌ تلتذ به الاسماع؛[3]

براستی انسان ده شاخصه دارد که در زبانش بروز می‌کند:
زبان، شاهدی است که از درون او خبر می‌دهد.
داوری است که در اختلاف‌ها داوری می‌کند.
سخنگویی است که در برابر سخن دیگران پاسخگوست.
میانجی و واسطه‌ای است که به کمک آن انسان به نیازهایش می‌رسد.
توصیف‌گری است که با کمک آن اشیا را می‌شناسد.
فرماندهی است که به کار نیک فرمان می‌دهد.
واعظی است که از کار زشت باز می‌دارد.
تسلیت دهنده‌ای است که غم‌ها را کاهش می‌دهد و آرام می‌کند.
ستایشگری است که کینه‌ها را می‌زداید.
و زیبائی است که گوش‌ها از آن بهره می‌برد».
رسانه‌ها در سطح ارتباطات اجتماعی، امروز بسیاری از این نقش‌ها را ایفا می‌کنند.


۰ نظر ۰۸ بهمن ۹۱ ، ۱۹:۱۸